Lördag 2010-04-17

Efter lite velande så beslöt jag mig för att följa med Monica ner till Eksjö under påskhelgen. Vi packade in hundar, lite packning, sökgrejer, ett stycke undelat och for iväg. På vägen ner mellanlandade vi hos Monicas föräldrar i Töreboda och fortsatte sedan resan morgonen därpå. Framme i Eksjö slängde vi in det nödvändigaste och så bar det av mot sökrutan. Vilken känsla! Barmark, sol, värme, sök... Leendet fastnade nånstans vid öronen och munnen sa hela tiden, helt underbart! Väldigt konstigt att de stod ut med oss en hel helg... = ))

Vi hann med fyra sökpass totalt. Varav ett blev ett systempass ute på ett flygfält (ja det flög plan där...). Målet med träningen när vi kom ner var att Qurre skulle ta den fasta rullen. Han har tyckt att lösrulle och fastrulle inte alls är samma sak (vilket han har rätt i...). Så vi har kört den fasta rullen lös ute hos figuranten. Men solen och det trevliga sällskapet gjorde att den lilla detaljen kändes helt oviktig. Istället blev det det att testa av det nya belöningssättet funkar även hos främmande figuranter. Det gjorde till min stora lycka! (Qurre har blivit väldigt stressad av bytalek. Det har inte alls känts bra och för mig är otroligt viktigt att han har en positiv och avspänd förväntan). Bytaleken kan få fungera som en bonus mellan varven istället.Vi hann även testa av sökarbetet och det funkade jättefint.

Sista passet beslöt jag mig för att inte figga på några hundar utan bara gå med och se. Otroligt vad jag lärde mig mycket av det! En fröjd för ögat att se så duktiga hundar. Åhhh vad jag ville stanna istället för att åka hem till snön...








Tack Catrin för bilderna!


I övrig så fokuserar vi just nu på lydnaden.
Galoppen: Om jag kunde kasta en kong som en normal människa så skulle träningen säkert gå lite fortare framåt... Just i galoppen på framåtsändandet ställer mina taskiga kast till det för stackars Qurre. Men jag jobbar på det och igår så blev det riktigt hyfsat. Har slutat kasta in grejerna på agilityplan så bara det är ju en klar förbättring...
Saktagåendet: Står stilla, går när jag börjar gå och går faktiskt riktigt långt. Sen gäller det att börja få ihop delarna. När man nu avgör att tiden är mogen för det...
Krypethelvetet: Har efter mycket trixande och testande beslutat mig för att använda kong på utsidan av honom. Skulle vilja ha en ställning som för kongen framåt när jag går. Men det kanske går att spika ihop... Eller så får jag nöja mig med ett steg... ; ))))

Skallet: Känns på banan.
Ställande: Gjorde han helt super igår. Måste börja få ut lite mer avstånd bara.
Tungapporten: Ligger i garaget och skräpar. Borde kanske lägga ut den i bilen...
Fritt följ: Lovley efter lite uppvärmning.

Ha det gott i vårvädret!

/Ann-Sofie & Qurre

Kommentarer
Postat av: Britt m flock

Men hallååååå! Har du varit i Töreboda utan att hälsa på mig! Då var du ju nästan i mina trakter! Nu blev jag mycket besviken :-( Kunde ju stanna så jag fick bjuda på ett glas vin och ett parti Yatzy.

2010-06-30 @ 22:12:18
URL: http://www.hasslosatrp.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0