2009-06-13 Lördag

Qurre tycker att våra promenader har blivit betydligt mer spännande med uppdraget som "plånbokseftersökshund". Fynden har tyvärr bara bestått av en plastbit och en magväska. Qurre blev överlycklig över sina fynd och jag accepterar att plånboken nog ligger på umeälvens botten. Men det var kul att se hur snabbt han förstod att jag faktiskt letade efter något, trots att jag tyckte jag bara gick och spanade lite i gräset.

Vi har hunnit med en sökträning också. På första figgen testade Qurre att följa spåret från övningen med hunden innan. Jag hoppas han lärde sig att det inte funkar så bra. Antar att orutinerade hundar lättare tar till sånt om de inte får hjälp av någon vind. Strax därefter fick jag bli glad... På andra skicket valde han att gå ut dit jag pekade, trots att han noterade att det hände saker (figgen höll på att läggas ut igen) på sidan han redan varit på. Han gick rakt på figgen och det kändes jättebra att få stärka upp att dit jag pekar där finns det. På tredje skicket ville han dra åt sidan. Det var många hundar som ville dra åt det hållet så vi fick fullt upp att fundera på vad det kunde vara. Säkert björn eller en döing, mest troligt både och! 

Igår hade vi en heldag i tränings tecken tillsammans med Marina och Keeper. Ute i skogen spårade vi, körde uppletande och jag hann med två apporteringar med tungapporten.

Marina hade lagt vårat spår. Lite längre än vad vi brukar så det var kul=spårkonditionen är inte den bästa, men vi tar en sak i taget. Qurre tog nio av de tio apporterna. Jag fokuserade på honom och inte på tejpen. Duktig matte! Han spårade i bra fart, tog om nån gång och jag hörde att Marina tyckte spetsvinkeln gick bra.

I uppletandet jobbade han jättefint rakt ut, valde sen att på första skicket gå vallningen runt. (Verkar var något han bara måste testa av just nu, så det gäller att tänka på det så han inte får något för det). På andra skicket fick han direkt träff på föremålet.

Efter skogen blev det lydnad hemma hos Marina.
Fria följet: Jag ger mig inte!!! När han är laddad (vilket han alltid är speciellt i början) så har han en ful ovana att sticka till den som står på sidan. Det händer bara just i uppstarten och aldrig annars. Men det är förbannat irriterande för en halv minut senare har han ett jättefint fokus. Men som sagt vi jobbar på det och bort ska det illa kvickt.
Hoppet: Har haft svårt med kommenderingen just i hoppet. Idag lyssnade han på mig men blev tveksam i återhoppet.
Budföring: Inga tveksamheter men ingången måste filas på.
Greppet i apportering: Körde övningen alá Åsa Löfberg på plastapporten. Funkade kanon!
Platsliggning: Barnvagn som styrs över plan gav en väldigt lång hals. Men efter en stund slappnade han av och la ner huvet så då gick jag tillbaka.

/Ann-Sofie

Kommentarer
Postat av: Camilla

Kul att han fattade så snabbt att du letar efter ngt på riktigt! Det hade ju varit toppen om han hade hittat plånboken OCH tjuven, vilket kanske inte är så sannolikt nu efter några dagar:( Men tanken på det känns toppen!

Kram från hela terroristgänget.

2009-06-13 @ 22:20:09
URL: http://www.liptontreo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0