2009-06-05 Fredag

En kedja är inte starkare än den svagaste länken! Igår på sökträning var jag den svaga länken! Förbannat!!!!

Igår när vi planerade vad varje hund skulle göra under träningen kände jag mig ganska frånvarande (orsaken är planering inför helgens tävlingar). Men jag beslutade ändå att göra hittaövning med fokus på raka skick. Vi hade till och med kostat på oss en stigvakt så det var bara att fokusera på det vi skulle göra. De tre första skicken gick klockrent. På fjärde gick han ut och var borta ett tag och kom tillbaka, jag skickade ut igen och han slog snett och kom efter ett tag tillbaka, skickade om farten blev sämre och sämre och det värsta var att Qurre såg lite olycklig ut och då känns det inte bra i mattes hjärta! (Bara det att han kom tillbaka borde ha fått mig att förstå att något inte var som det skulle, eftersom det är ganska svårt att hala in Qurre från rutan om han inte hittat något... ;  ). Det visade sig sen att han varit fram till figgen två gånger men att jag inte hört att hon ropat... Klant matte!!! Men som sagt jag lär väl jag också...

Imorse spydde han upp en kork till någon av mjukosttuberna. Den urusla matten måste verkligen skärpa till sig och ge tydligare information till de stackars figgarna. Vem vill jobba rumpan av sig och få en kork som belöning...? Fast Qurre tyckte säkert den var god... ; )) Kompensationen blev att han fick börja morgonen med lite mysig massage. Inte helt fel, tyckte Qurre!

I veckan har vi även gjort vårt första simpass. (Sabla bortskämda hund som blir utskjutsad till badplatsen klockan åtta på kvällen bara för att han ser badsugen ut...). Men vi hade iallafall jäkligt kul och det är ju nyttig träning. Körde tre omgångar intervallträning och avslutade med att han fick simma ut några vändor efter bollen. Sen lyckas jag alltid planera in att jag måste förbi affären och vattnet fullkomligt rinner av en...

Vi har också hunnit vara på kurs. Det var faktiskt en intressant gång. Tanken var platsliggning och apportering men det blev en förlängning av pipträningen. Qurre bryr sig egentligen inte så mycket om att det tränar hundar på lite avstånd. Det är bara hans matte som bryr sig.... ; )) Men det blev faktiskt ganska svårt att en hund anslöt till den, i Qurres ögon, etablerade gruppen. Så det är jättenyttigt att vi kan nyttja de få gångerna som är kvar att träna på att situtionen ser annorlunda ut och man ska vara tyst och fokuserad iallafall.

Lite halvhjärtad lydnadsträning har det blivit också. Hopp, saktagående, galopp mot musmatta, stå mot kong och fritt följ är väl det vi hunnit med. Passade även på att träna lite raka skick ute på en åker när vi var på promenad.

Nu har jag bestämt att vi ska vila lite från lydnaden och lägga lite extra energi på konditionsträningen och kanske få till något spår. Kanske ett uppletande också... Nån budföring vore ju inte så dumt... Sen är det snart dags för rapportkursen att dra igång. Är någon sugen att haka på så är det bara att ge sig till känna! Det är skitkul, jag lovar!!!


Vi ses!


Kommentarer
Postat av: Camilla

Hur hinner du med allt? Jag är imponerad!

Ha en trevlig helg och jobba inte ihjäl dig.

Kram från Camilla och de två terroristerna

2009-06-05 @ 19:02:23
URL: http://www.liptontreo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0