Träningshelg

Under träningshelgen valde jag att fokusera på framåtsändandet, tungapporteringen och ställandet. I framåtsändade så tyckte jag vi skötte oss riktigt fint och med en massa bra tips så blev det ännu bättre. Nu känns det som att bilden för framåtsändandet börjar bli tydligare. Vi filmade också och det gör att målbilden blir tydligare. Tungapportering gick också bra. I ställandet blev det rätt klart att jag inte riktigt har planen för hur inlärningen ska se, från start till mål. Har köpt den stora klickerbibeln så jag får ta och klura lite till tillsammans med den.

Något som slog mig under helgen är också hur mycket jag uppskattar träningskompisar. Att bolla tankar och ideér är helt ovärderligt. Det sätter verkligen guldkant på träningen och man slipper uppfinna "hjulet igen". Tack!

På söndagen var vi och körde sök. Hörnen blev ganska svår för alla hundarna. Såg hur Qurre riktigt hårdnade till och det blev "men va fan" över honom. I det läget försöker han ta till allt möjligt för att lösa uppgiften. Poletten har inte trillat ner att det lönar sig att jobba ihop.

Måndag blev det spår. Medan spåren låg så visade Sara mig en jättebra övning för söket och vi fick träna på transporten till rutan. Sökövningen kändes helt rätt! Måste göra samarbetet tydligare för honom för väl ute i rutan tar springet och figgarna helt över.

Spåret blev väl inte riktigt heller vad jag hade hoppats på. Det började med att han i början låste på ett hål i marken. Var helt övertygad om att det skulle hoppa fram något med stora huggtänder... När vi väl kom vidare så fortsatte spåret i sökrutan från kvällen innan. Över berget var det inte riktigt som det brukar. Hela tiden gick jag och undrade om han spårade eller kollade av något från söket... I slutet av berget skulle han över en klippsats. Men oj så jobbigt det kan bli för en "liten "schäferpojke att hoppa då... Morsan fick peppa så tillslut kom beslutet att det faktiskt gick att hoppa! Inte lätt att vara stor när världen är ännu större... ; )) När vi kom ner från berget slog han och vimsade lite men efter en stund så tuffade han på och känslan blev som den brukar vara. Men blåbärsriset ska vi jobba stenhårt på nu en period!

På tisdag skrotade vi, smälta alla intryck efter helgen och tog en välbehövlig långprommis. Helt underbart! Kände mig helt mör efter all rolig träning och mindre rolig träning. Men så ska de vara!

Onsdag rapport. Qurre var taggad till tusen. Fick springa en grundsträcka på 400 meter mellan B-A och sen blev det en kortare förlängning mellan A-B. Inga problem. När jag skulle ta ut och rasta honom efteråt så var han inte helt ren. Markerade på höger fram... Läste på någon blogg att kyla ska vara bra... Man kanske skulle haft en "kylpåse" i bilen... Kan vara en typiskt "bra att ha sak" om olyckan är framme. Ska kolla först med någon kunnig person att det verkligen stämmer. Igår såg jag ingenting men vi kör koppelpromenader nu några dagar.

Vi ses!

/Ann-Sofie

Kommentarer
Postat av: Camilla

Hoppas att det inte är ngt allvarligt med honom. Du är så härligt ambitiös med träningen!! Önskar att jag kunde ha lite av det i mig ;)

Kram från oss

2009-08-30 @ 15:24:46
URL: http://www.liptontreo.se
Postat av: Ann-Sofie

Det vet jag att du har!



Det är ingen fara med Qurre. Igår fick han springa lös (efter ca 10-15 min i koppel först) sen på kvällen körde vi lite lydnad. (Fritt följ, skall, stå mot kong och saktagående. Han har inte markerat något efter rapportträningen men jag tar det försiktigt och tar det lugnt några dagar till. Sen ska jag att köpa ett back on track täcke åt honom. Guldklimparna ska ha det bästa.... Så är det bara!

Kram tillbaka

2009-08-30 @ 23:25:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0