2008-11-05 Onsdag

Igår var vi på upptäcktsfärd runt vidderna här hemma. Vi började gå över åkrarna medanför oss. Stövlarna fick verkligen göra rätt för sig, himmel så knöliga de plöjda åkrarna var. Qurre var verkligen tvungen att hålla reda på alla fyra tassarna för att inte trampa fel. Passade på att köra två omgångar av uppletandeövningar ut på en helt vanlig "slät" åker. Första gången la jag ut en sak, nästa omgång så la jag ut två saker. Qurre satt och väntade som en ljus i kyrkan! Kul!!!

Efter övningarna fick jag för mig att det vore kul att hitta en promenadslinga från Stöcke och över till Bussjö. Började gå efter vägen och vek sen av in i på en jättetrevlig stig. Tills den tog slut... Snårigare och jäkligare är nog svårt att hitta. Dessutom gick jag i min nyinköpta jacka... Kunde inte mer än småle över kommentar försäljaren sagt; när du ska göra det jäkligaste kan du ju alltid ta din gamla jacka... Hmmm visst, varje gång... Hittade dock ingen smart promenadsträcka till Bussjö på den sida vägen jag gick men lite trevliga spårmarker. Alltid något...

Idag har vi varit och cyklat en sväng. Det blev lite rumphugget för det var halkigare än jag hade räknat med. Så mest troligt blev det här sista cykelsvängen för säsongen. Lite sorgligt men jag vägrar att sitta med hjärtat i halsgropen, rädd för att slå ihjäl både sig själv och hunden.

På eftermiddagen kom en kompis förbi och vi satt och surrade på. Innan hon hade farit så höll det på att skymma. Först hade jag tänkt strunta i att köra nån lydnad men tog mig i kragen och stressade iväg. Tur var väl det! Vilket lydnadspass! Det är faktiskt inte konstigt att klickerträningen blivit så framgångsriktig som det har blivit. Idag la jag ner allt var lock, pock och kommandon heter. Släppte ut honom ur bilen, klickade för att han satt framför mig och sen för kontakt ut till planen. Väl ute på plan ställde jag mig i position och två sekunder senare satt han vid sidan. Tyst och fokuserad till tusen och ingen stress. Belönade kontakten två gånger med godis och sista kom snörbollen. Jag ger mig inte, jag ska ha en hund som är helt fokuserad från första stund på det vi ska göra. Vill inte hålla på att värma en halvt hysterisk hund och känna irritationen stiga. På något sätt så känner jag att jag är skyldig honom något bättre än det.

Vi hann även köra lite skall och framförgående. Jätteduktig var han! Innan vi avslutade så provade jag att han fick krypa mot mig när jag satt på huk framför honom. Utmaningen i krypet ligger absolut att han honom lugn så han tänker på vad han gör. Mattan jag köpte för fler veckor för att träna krypet inne på står fortfarande helt oanvänd. Så nu måste jag ta "hunden vid öronen" och börja nöta lite på den...

Kram från Frimärket Karlsson



Kommentarer
Postat av: Christel

Men du, det finns en jättefin väg till Bussjö, det är nära! Gå upp bakom bondgården!

2008-11-05 @ 22:59:02
URL: http://christelostlund.spaces.live.com
Postat av: Ann-Sofie

Jo tanken var att gå den vägen men sen att komma till byavägen som ansluter till bussjövägen. Tror andra sidan är betydligt bättre, så vid tillfälle ska jag testa den.

2008-11-06 @ 09:00:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0