2008-06-02 Måndag

Igår kom vi hem från spårlägret i Tierp. Så underbart vi har haft det! Har under dagen försökt landa hemma men det känns som att jag är kvar men tvätthögarna är här.

På torsdag eftermiddag började lägret med uppletande. Kung Qurre fick tre kampvänliga grejer längst ut på rad. Han gick jättefint! Rakt och bra fart. Inget tjorv trots att jag var ganska nervös att köra inför 14 personer.

Dagen efter körde min grupp spår på förmiddagen. Tomas ville först kika på hur vi och våra hundar jobbade så för min och Qurres del blev det ett ca 400 meter långt med fem apporter. Tyngdpunkten för mig var just apporterna eftersom jag har kört med hårdare apporter och bytalek. Nu var det vanliga apporter och poängen var att jag skulle klicka och byta med kong. Det funkade klockrent! Väldigt lugnt tempo och han till och med släppte kongen : )).

image126

image128

image129

image130
("Bara" 27 grader varmt första dagen...)

image131

När vi körde lydnad på eftermiddagen gjorde jag en intressant erfarenhet... Eva ville se ett fritt följ och jag brukar aldrig koppla lös Qurre förrän jag känner att han är riktigt med och på gång. Men bara för att jäklas med mig själv så släppte jag lös honom på en gång. Direkt började han springa mellan mig och de som satt och tittade, och framförallt till Evas roliga låda som innehöll bollar, godis och apporter. Erfarenheten jag gjorde var att det kändes helt okej att stå och klicka och belöna när han tog kontakt. Tillslut kunde vi köra på lite grann. Lite kul att våga släppa greppet och inse att man överlever även fast det "värsta" som kan hända faktiskt händer.

image132

image133

image134

Under lördagens lydnadspass la vi fria följet på hyllan en stund. Jag kände att jag var på gång att tjura till och då ger jag mig aldrig och det hade nog knappast kommit något bra ur det. Så istället passade vi på att träna lite framförgående, skall och så provade vi på stegen. Stegen tyckte Qurre var ganska svårt, bakbenen tyckte han var lite onödigt att få med sig och då körde det naturligtvis ihop sig. Men det kändes bra att få lite uppbackning första gången, så det ska nog ordna sig.

image135

image136

Eftermiddagens spår var bara hur häftigt som helst. Först lånade jag lite annorlunda grejer av Tomas och bland annat var det en gummisnodd. Spårläggaren hade trätt gummisnodden runt några buskgrenar så den låg inte på marken. Det var otroligt kul att se hur han jobbade på. En annan apport låg i ett djup dike som avslutades med en jordkällare där dörren stod på glänt på. Qurre spårade jättefint fram till jordkällaren men tyckte inte det fanns något golv där inne men en knuff i rumpan löste det hela åt honom. Tur man är två som delar på ansvaret ; )) Spåret fortsatte sen ut igen och uppför vallen. Svårt att återberätta men helt klart superkul!

Sista dagen fick vi välja vad vi ville göra. Jag röstade på att förlänga lägret en vecka eller två men blev nerröstad???!!! Kände att jag hade så många frågor runt spårupptag så det fick bli skogen igen. Men innan vi gjorde upptag så fick vi gå spåren som vi lagt dagen innan. När vi tog dem så var de runt 16 timmar men det var absolut en baggis för hundarna och det är ju kul att veta. Qurre fick sen två spårupptag. Det första gick jättebra men på det andra vindade han in slutgrejen. Men det är erfarenhet det också.

image137

Avslutar med en bild på alla som var där. Det har varit otroligt roligt och att lära känna er och era hundar! Tack Sanna för alla bilder (och filmer; ) du tog. Hoppas det blev något av det jag knäppte på er.

Till sist men inte minst, tusen tack Eva och Tomas för ett helt fantastiskt läger!

Kommentarer
Postat av: Britt Malte och Kozmoz

Fyyyy, vad jag blir avundsjuk! Ni verkar haft ett jättebra läger! Fast, erkänn, du saknde lite collie med mattar och hussar va?

2008-06-02 @ 20:24:06
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Flocken

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0