2008-12-01 Tisdag

Qurre tycker om el! Just nu är han väldigt imponerad av elstolparna som vi går förbi varje morgon. Det hänger en massa roliga saker ut från den och så den ser väldigt spännande ut. Jag känner mig dock lika dum i huvet varje gång jag säger vilken  fin stolpe det är... På något sätt så kommer kommentaren alltid automatiskt, trots att jag lovar mig själv att jag ska vara tyst nästa gång. Stolpjäkeln är ju i mina ögon helt ointressant... Så jag ljuger ju dessutom när jag säger den är fin... : ))

Nåväl... Tapeterna kom upp under helgen. Det blev inte lika blodiga pass som sist vi körde. Något som var otroligt irriterande var att det på vissa rullar var fläckar som kom med oregelbundet intervall. Som tur var hade vi tagit till med tapeter så det räckte men det tog ju lite onödigt mycket tid. Upp med tapet, upptäcka fläck, skära av, limma igen, upp med ny tapet... Ja ni fattar... Så lite kreditering av fakturan ska det allt bli!

Qurre fick en joggingrunda med husse på fredag. Hussen trodde att de hade sprungit runt milen. Qurre hade legat med sträckt koppel utan att dra hela vägen. På lördagmorgon klev jag och Qurre upp strax före kl 07.00 och gick en längre sväng hemmavid på morgonen. Helt otroligt underbart! -10 grader och fantstiskt vackert när solen håller på att gå upp. Jag kan leva på den stunden hela dagen!

När svärmor hade packat ihop for jag in till stan för att handla en julgrej som jag sett på blomsterlandet. Efter det drog jag till reningsverket på Ön för lite lydnadsträning. Fy fan vad det luktade! Men vad gör man inte för att få lite ny miljö... Det blev lite blandad kompott. Uppstart, fritt följ, musmatta, saktagående, ingångar med apporten, stabilitet att sitta kvar. Tror det var allt.. Nja vad säger jag om den träning då...? Han var lite taggad och lite halvpipig i början.

I söndags blev vi bjuda på middag hemma hos pappa. Det bjöds på helstekt lax med rosépeppar och en gorgonzolasås till. Åh så gott det var! Och trevligt, pappas "tjej"  Helen är bara helt underbar tycker jag. Under middagen så kröp det fram att pappa är ganska sugen på att skaffa valp. Inte så konstigt kanske eftersom hans största intresse är harjakt och att jaga tillsammans med andra och deras hundar blir ju inte alls på samma sätt som att träna egen hund. Nu är han pensionär och har dessutom all tid i världen. Jag skulle också förstå om man tycker att det räcker att ha en halvgalen schäfer, en gråhund och en setter i sin närhet om man inte är helsåld på hundar. Men det bekymmrar inte Helen alls. En till spelar ingen roll.  Jag kommer att skämma bort den bara så att du vet, var hennes kommentar...

Efter middagen drog jag med mig sambon till klubben för att köra lite lydnad. En kanonträning blev det! Perfekt uppstart! Jättefokuserad och tyst i ff. Brydde sig inte om kommenderingen trots att vi gick slickade runt hussen som gapade marsch och jultomte om vart annat. Belönade inga halter utan när vi var i rörelse. (Duktig matte!). Lite skälla blev det också. Först fick han sitta och skälla som vanligt. Avslutade
med att han fick stå framför mig och så drog jag upp honom som rackarn. Testade av en inkallning också. Provade att ha snörbollen bakom honom och jag tycker det blir mer fokus i ingången. När vi hade hussen med så fick han kommendera oss i hoppet. Idag gick kommendering bra. Provad första uthoppet utan musmatta och han satte sig på tok för nära. Körde en gång med och en gång utan. Avslutade med att han bara fick ligga vid min sida. Belönade med jämna mellanrum och jag tyckte Qurre såg ganska uttråkad ut om jag ska vara ärlig. Men han låg kvar och var tyst. Sen satte jag mig på huk bredvid och hjälpte honom att krypa.

Efter träningen gick vi en promenad. Vilken hellyckad kväll!

Vi ses!



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0