2008-04-03 Torsdag

Har just kikat lite på Animal Planet och jag höll på att skratta ihjäl mig. En karl och hans fru hade tagit han om en flodhästbäbis som de hade i sin enorma trädgård med liten sjö och allt. Grejen var bara att flodhästen nu var fem år och hade kommit på att den kunde öppnat ytterdörren och lägga sig i sängen. 800 kg flodhäst och inte mycket säng kvar med andra ord...

Idag har jag och Christel tränat ute på deras gård. Musmattan funkade bra på nära avstånd, men när jag tvärt ökar avståndet för att få upp farten så plockar han upp den. Alternativen är just nu två, antingen göra musmattan mindre upplockarvänlig eller så testa att belöna för kung och fosterland för att se om han då skippar att ta upp den... Ja vi får se var det landar.

Ingångar med apporten där Christel höll i honom och han fick helt utan kommando komma och sätta sig fot. Funkade kanon och Qurre tyckte det var jättekul. Sen var det dags för framförgåendet som gått så otroligt bra... Jo just det... Helt ofokuserad och uppförde sig som att han inte fattade för ett ögonblick vad det var frågan om... Så kan det gå.

Efter lydnadsträningen blev det mycket kaffe och goda mackor.

På eftermiddagen var jag och la ett spår. Fokus låg helt på att att få ner farten eftersom jag misstänkte att killen skulle vara taggad. Tre av sex apporter låg ganska tätt i början. Den första gick han över för då hade han inte hunnit fästa på spåret riktigt men övriga apporter tog han och farten var lägre än jag trodde den skulle vara. Så kul det var! Nu vill jag ha sommar!!!



Kommentarer
Postat av: Eva

Hej hopp!
Fundering bara har du provat att belöna med kongen efter stamp på musmattan? Det fungerade på Sickan.
Visst är det jätte viktigt vid all hundträning att fikat till föraren är av bästa kvalitet ;-)
Kram Eva

2008-04-04 @ 13:24:53
URL: http://hummelns.se/ETHund
Postat av: Anonym

Vem har sagt att det ska vara enkelt att träna hund Huvudsaken att det är roligt.
Vi har provat kakelplatta som musmatta på en del hundar Kan det vara nå´t?

2008-04-05 @ 08:14:09
Postat av: Ann-Sofie

Kakelplatta ska jag absolut testa. Har en platta som vi lagt i hallen, den är lämplig storlek och borde funka. Tack för tipset!

2008-04-05 @ 16:52:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0