Kurssöndag

Vi började med att gå ut spåren. Efter det var gjort skulle vi köra uppletande. Men redan efter första hunden såg vi att det var något konstigt ute i rutan som den reagerade på. Så vi beslöt att göra uppletande uppe där vi hade lagt spåren istället. När vi plockade ner hörnsnitslarna såg vi benrester och att det var det som hundarna reagerat på.

När det var dags för Qurre att gå spåret var min tanke att nu får jag skämmas, vi är ju precis på samma ruta som vid kennellägret. Men till min förvåning tyckte Kerstin att vi har jobbat på fint under sommaren och att det var stor skillnad. Så då fick jag ju skämmas ändå : ). Va fanken har jag inte sett vilka framsteg vi gjort...
På vissa ställen låg spåret väldigt tätt men han genade inte ändå. Duktig kille! Sen tycker jag själv att vi har ett så fint samarbete vid apporterna. Han tycker bytesleken är hur kul som helst och släpper apporterna direkt vid kommando. Ja där känns det helt superbra rakt av.

Sen var det dags för uppletande. Qurre gjorde ett jättefint jobb. Letande bra och gjorde jättefina avlämnaden i handen. Jag stod och plockade i halsbandet så jag får bakläxa. Tror vi ska köra ett uppletande ganska snart igen och då ska lägga de där dumheterna på hyllan.

Lydnadsträningen har jag inte mycket att säga om vår insats. Det gick uselt rakt av. Och jag ska inte skylla på Qurre. Jag behöver uthållighetsträning så jag orkar med en hel dag. Men det som kändes som en ny erfarenhet efteråt var att jag kunde ta det och det var helt okej ändå. Jag skulle ha slutat direkt att belöna med godis och dragit fram kongen när han gjort rätt för att öka intresset hos mig. Men är inte hjärnan med så är den inte...

Det roliga var att vi fick lära oss mycket om apportträning. Kerstin visade precis alla steg hur hon lär in. Så intressant för jag har funderat ganska mycket på hur vi ska gå vidare där. Jag ska skippa kommandot håll fast, och börja köra apport istället. Sen ska vi börja närma oss backen så han till slut får ta upp den. Ingångarna gör han riktigt bra fast det behövs mer träning bara.

Nu är jag peppad på att träna. Det känns jättekul nu när vi går kursen för kör man fast så har man ju möjlighet att fråga. Håll i hatten för nu blir det träning framöver!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0