2007-10-31 Onsdag

Helt underbart väder! Sol och runt 2-3 grader. Under en dag som denna måste det bara tränas.

Mitt på dagen for vi ut och började med att gå en timmes promenad. Sen for vi ner till "våran" träningsplan. Vi började med positionsträning. Qurre fick sitta och sen komma och sätta sig fot. Jag flyttade mig så jag stod i alla möjliga lägen. Jättefint! Sen körde vi lite linförighet. Ville börja pipa lite men jag pjollrade med lugn röst medans vi gick och det funkar! Belönade även bara med kongen. Duktig matte!

Började gå i en fyrkant i vänstervarv och nu förstår jag varför jag går som en kratta. Jag upplever att jag inte riktigt får med honom i svängen. Han går i jättefin position men det blir lite som att svänga en båt om ni förstår vad jag menar... Så jag tog fram kongen för att hjälpa honom att svänga snabbare och att svängarna blir lite mer precisa. Måste komma ihåg att fråga Kerstin på söndag vad hon tycker... Om du läser kan du väl skriva en rad så kan jag testa...

Efter vänstervarv blev det att gå fyrkant i högervarv. KÄRLEK! Så fint! Snabb och bra position.

Apportering nästa. Inte lika jobbigt att vänta idag. Berömmer lugnt när han vill ta den men låter bli. Försöker ta fram min mest pedagogiska röst.. Känns jätteviktigt att han får bekräftelse på att låta bli är helt rätt. Sittande han fick ta apporten från två olika lägen. Gav mig där för jag vill inte frästa på hans tålamod för mycket. Målet är en tyst och trygg hund. Istället fick han sitta och ha apporten framför sig på backen och komma in med den fot. Busenkelt tyckte Qurre. Det är roligt för han har verkligen med sig bakändan trots att han har något i munnen. (Tänker på karlar och tuggummi...).

Musmattan. Gjorde några jättefina tramp. Sen kom frustreringen över honom så då tog han mattan och drog en sväng. När vi började om igen så funkade det bra. Tror det är viktigt att jag på förhand bestämmer hur många repetioner det är rimligt att han gör. Sen måste han ha paus.

Platsliggning. Känns som vi inte kört på evigheter. Så han fick ligga runt 2,5 minuter och jag gick tillbaka en sväng efter halvtiden.

Efter det här passet kom träningssuget tillbaka. Qurre ställer upp till tusen. Gäller bara att vara tydlig.

Efter träning for vi in på Zoo-center och provade ut en ny sele. Det var vi värda! Den här gången blev det en svart Björkis som jag alltid velat ha. Det är inte samma exakta passform på den här som på den vi har. Nu har vi både en lämplig för spår och en för drag. (Om jag skulle få en hjärnblödning och ta på mig skidorna...). Qurre passade på att charma alla i butiken. Jag måste säga att han har ett tålamod den här hunden. Efter att ha provat ett gäng selar haglade pussarna tätt på Nina som hängde bak i svansen på honom. Ja det var inte bara Nina som fick pussar. Alla i personalen som bara ville pussade han på. Oj så han charmade dem! Han var både snygg, klok och vacker innan allt var över. Men det visste jag ju redan ; )) Passade även på att väga honom och vågen stannade på 39,7 kg.

Energin var inte riktigt slut där. På vägen hem stannade vi i sandtaget och han fick springa några vändor efter kongen.

Nu är killen nöjd och jag är träningssugen!!! KUL!!!



Kommentarer
Postat av: Erika och Ilii

Oj oj, snacka om att ni kör så det ryker! Vad duktiga ni är!

2007-10-31 @ 20:08:46
URL: http://www.skarpaskall.com
Postat av: Kerstin

Hej,
Gå inte i vänstersvängen utan gör bara vänsterhalter. Hjälp till med kongen i början, men försök ta bort den och belöna istället direkt när han snor in ändan och sätter sig. Det borde han fixa lätt eftersom han gör så fina halter åt höger. Kom ihåg att belöna bakåt:-).
Vi syns på söndag hoppas jag.
Hälsningar
Kerstin

2007-11-01 @ 21:26:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0