2007-10-28 Söndag

Idag har jag och Qurre varit på kurs hela dagen. Vi började med en snabb genomgång om hur träning gått på egen hand och sen lite vad vi ville göra. Liselott erkände att hon var mättad på lydnad och jag kunde inte annat än instämma. Jag har verkligen känt att det varit intensivt nu ett tag. Tur vi har så förstående kursledare så  jag och Liselott fick fara och lägga spår åt varandra istället.

När spåren var lagda så for vi ut på en åker och vallade en uppletanderuta. Det blev en ganska klurig en. Den hade partier av små tallar i båda hörnen. Så det kändes lite spännande. Sen for vi tillbaka till de andra och jag passade på att ta en välbehövlig fika.

Qurre fick vara först ut i uppletandet. Han var taggad upp till tänderna. Letande jättefint men snålade till lite om grejerna så avlämnadena blev lite hipp som happ. Vi måste träna mer på andras grejer helt enkelt. Sen hittade han inte den sista grejen så då gick vi ut tillsammans och när han vindade in den så gick vi tillbaka och han fick sticka ut och hämta den. Ville inte att det skulle bli som sist... Huvvaligen hemska tanke.

Spåren stod näst på tur och Qurre var först ut. Han spårade som en Gud. Var lite ivrig i början och hade något tapp men det tyckte jag han redde ut fint. Spåret hade en del klurigheter, bland annat gick det n
er i typ ett dike. Och det var så kul att se för först fattade han inte riktigt var spåret tog vägen men sen kom det ett dike till och då tog han det direkt. Det var även dungar som Liselott hade gått rakt igenom. Ja kort och gott var ett jättekul spår! Tack Liselott!

Budföring stod näst på schemat. Qurre måste träna på att eller rättare sagt matte måste träna på att inte det måste gå så fort jämnt. Man ska faktiskt kunna sitta och vänta på kommando också.

Innan vi avslutade så blev det faktiskt lite lydnad också. Det började klia lite i fingrarna måste jag erkänna. Qurre och jag värmde först upp med lite linförighet. Han var ganska okoncentrerad. Kerstin höll på att visa  hoppet för de andra och det var en boll inblandad... Det tyckte han var svårt, men han släppte det efter en liten stund och kom in i träningen.

Vi tränade lite apportering. Bara sitta och inte ta den utan man måste vänta på kommando var svårast. Det gjorde Qurre jätteförvirrad och frustrerad från början. Men efter ett tag förstod han att man måste vänta.

Tränade lite hopp också. Där måste jag tänka om. Jag har lagt ut godis och det har han alltid sett. Nästa steg blir att han inte ser när belöningen läggs ut.

När klockan var runt 16-snåret blåste vi av. Fy så frusen jag var! Stannade av i Stöcksjö och rastade Qurre. När jag kom hem så var det duschen på direkten. Kvällen tillbringades under täcke i soffan, ibland vaken men oftast inte ; ))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0