2007-10-15 Måndag

Jag vet inte vem som var segast imorse, jag eller Qurre... Men efter några koppar kaffe så började hjärnan komma tillbaka. Tog fram papper och penna och började skriva ner allt som jag tycker är aktuellt att vi tränar på. Det gjorde att jag blev himla peppad att "börja beta av listan". Så sen for vi ut och började träna.

Först skulle vi ta ordning och reda. Taggad upp till tänderna tog jag på honom strypkopplet, om utifall att... Sen tog jag med mig apporten och la Qurre så han fick ligga medans jag la apporten på sidan. Han såg verkligen ut som om han blivit snyltad på konfekten där han låg, men han låg tyst och snäll. Sen körde vi linförighet, så strålande det gick! Jag hade även i bakhuvet att vi skulle ha ordning och reda runt belöning dvs kongen. Men det gick faktiskt bättre än väntat. Nån gång snålade han till och inte ville släppa men det gick klart över vad det brukar.

Just vid den här tidpunkten i träningen började jag känna att va fanken är det här då...?! Var är tjafset som jag skulle ta tag i...? Så för att få ännu mer utmaning kopplar jag lös honom och tränar lite linförighet. Inget tjafs, utan helt strålande rakt av. Men va fanken jag ska ju ta tag i tjafset och jag ger mig inte! Börjar belöna genom att han får ta kongen och tänker nu! Men icke sa Qurre, vill du leka med mig så är jag med. Första gången snålade han till om kongen men då röt jag till och sa åt honom att stanna. Vill du det, då gör jag det sa den underbara Qurredutten.

Lite förvånad men strålande lycklig över min duktig Qurre, börjar vi med apportträningen. Jag har lagt om kommando från håll fast till apport. Han fick sitta och hålla fast två gånger och jag belönade med kongen. Det är också nytt. På kursen fick vi lära oss att bygga på förväntan och har man en belöning som hunden verkligen vill ha så bygger man hela tiden på farten. Därför har jag skippat godis nu. Har också belönat med godis för att lugna honom lite, han har ganska lätt att varva upp. Men nu skippar vi det helt enkelt. Nästa steg var att han fick ta den från backen. Jag "fuskade" lite och höll min hand bredvid. Det funkade klockrent. Så eftersom jag var på sånt underbart humör i det vackra vädret så sätter jag honom och lägger apporten mellan oss. Första gången funkade det klockrent. Jag bara jublade! Och vilka ingångar!

Utmaningen kom när vi skulle köra håll-fast-träning med andra saker än apporten. Oj, vilket tugg det blev! Så den träningen flyttar vi in i köket ett tag...

Nu ikväll har jag gullat med sambon så vi har varit ute och kört budföring. Om jag har tur kanske vi kan köra det intensivt nu under en period.

Så nu är ordning och reda avklarat : ))

Kommentarer
Postat av: Erika och Ilii

Oj oj oj, vad här tränas! Roligt att det går så bra för er!
Längtar tills vi kan ta ett träningspass tillsammans

2007-10-15 @ 21:16:23
URL: http://www.skarpaskall.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0