2007-11-25 Söndag

Vi började läsa boken om rapport igårkväll men John Blund kom på besök. Tror vi kom ungefär fram till hur viktigt det är att båda förarna har samma relation till hunden och att hunden är tyst. På förmiddagen idag gick vi ner och pysslade på lite med foder och fönstermålning. Mitt på dagen for vi ut för att  testa rapport på vinst och förlust i snöblandat regn (det stod också i boken hur viktigt det är att man tränar i alla väder ; )) Medans jag försökte prångla på mig goretexbyxorna stod jag med boken i högsta hugg för att försöka hitta nån lämplig övning... (Kändes väldigt seriöst...). Men den övning jag hittade byggde på att hunden var tyst så den skippades, istället beslöt vi oss för att köra ungefär som man ska. På det sättet får man ju reda på vad som inte klaffar och vad man alltså behöver träna på. Supersmart!

Vi började med att göra en A-station. Qurre blev uppbunden och vi packade upp grejerna vi behövde. Det var lite gnissel vid björken från början men efter en stund tystnade han och la sig ner. Duktig grabb! Jag tog Qurre i koppel och vi gick ungefär 250 meter, därifrån fick Qurre springa direkt till Fredrik. Framme hos honom fick han mycket beröm och lek med kongen. Sen bands Qurre upp och han fick godis. Sen skickade Fredrik Qurre till mig igen. Hos mig fick han lek och sen var planen att jag skulle binda upp honom hos mig en stund. Men halsbandet gick av(???!) så istället fick han äta godis och bara ta det lite lugnt en stund. Sen fick han gå fot fram till punkten där jag skulle skicka honom, sätta sig och vänta en stund. När jag skickade honom så tvekade han ett kort ögonblick men sen for han som en skållad schäfer.

Så nöjda vi var!

Nu gäller det bara att bränna igenom boken och få fram en vettig träningsplan. Som det känns nu kommer vi att måsta lägga lite träning på att Qurre ska kunna sitta uppbunden och vara tyst. Men jag känner att jag ska suga lite på den nöten. Kollade vad boken hade för förslag och det var att man kunde ha en medhjälpare eller direkt bestraffa hunden då den gnäller/skäller. Jag tror att Qurre är lite för smart för att ha en medhjälpare,  han skulle nog klura ut det ganska fort. Och bestraffa honom, nä det känns verkligen inte som någon bra utgångspunkt. Jag vill ju att han ska känns trygghet på den plats han är uppbunden. Det lutar istället åt att köra klicker.

(Oj så detaljerat det här blev... Hoppas jag inte fått någon att somna totalt : ))

När vi kom tillbaka till bilen så upptäckte Fredrik att han tappat sin handske. Att hitta den får väl bli morgondagens uppgift för Qurre.

Nu på kvällen har det kommit snö. Jag och Qurre kunde inte låta bli utan vi gick en lite längre prommis och bara busade på i snön. Mysigt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0