2007-05-08 Tisdag

Då var det dags för sökkursen första träff! Vi hade först en teoretisk genomgång i klubbstugan. Bettan håller i kursen och hon är verkligen jätteduktig på att förklara hur saker och ting hänger ihop i söket.  Vi gick igenom hur sökrutorna ser ut i olika klasser, vilken markering våra hundar skulle ha och lite om vad vi skulle göra i skogen nästa gång mm.

Sen var det dags för hundarna att få prova markeringsövningar och Qurre var först ut. Man kan nog lugnt säga att han var taggad upp till tänderna. Så när jag började förstå att hunden ska ut till figuranten och hämta en lädergrej och tillbaka till föraren, då åkte rullgardinen ner... Men det var inte annat att göra än att släppa honom. Han for ut som skjuten ur en kanon och plockade grejen sen for han runt som en kalv på grönbete och tyckte att det var det roligaste han gjort på länge. Jag fick jobba lite för att få in honom och det jag gjorde fel var att jag tittade på honom när jag sprang ifrån honom. Men på andra och tredje försökte gick det jättebra. Påvisningen funkade också jättebra. Så kul det var!!! Men Sussie skrattade åt mig efteråt. Det hade verkligen synts på mig hur krampaktigt jag höll i halsbandet innan jag släppte. Men det gick hur bra som helst till slut och jag blev verkligen jättestolt. Bara att släppa honom lös på klubben och sen få honom att komma in med en sak. Kan det bli bättre...?! : ))

Att figurera för de andra hundarna var också otroligt roligt och lärorikt. Att försöka läsa hunden och få den intresserad och tycka att man är rolig är inte så lätt när man är ovan att leka med andra hundar. Man har så lätt att ta till det ens egen hund tycker är kul. Det sitter som i ryggmärgen på något sätt... Bettan fick sucka över oss några gånger. Man tyckte inte att övningen skulle vara så svår men ibland var det lite svårt att hålla ordning på grejerna. 

Efter kursen var slut passade vi på att träna lite lydnad. Det var precis lagom med störning ute på plan. Vi körde lite linförighet. Den här gången var jag så kaxig att vi skippade att värma upp med kongen. Det funkade jättebra. Tänkte verkligen på att gå lite fortare och inte gå för långa sträckor utan att det händer lite. Gjorde även en inkallning, bra fart men satte sig snett. Vi gav oss där. Känns viktigt att inte trött ut utan att det får sluta på topp nu när vi kör med störning. Sen fick han prova att gå över en smal täckt ramp (ingen aning vad de kallas) men det gick jättebra. Sussie gick på andra sidan och det kändes tryckt om han skulle trampa fel.

Vilken rolig dag! Nu längtar jag till torsdag när vi ska ut i skogen och testa på... Så spännade det ska bli!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0