2007-03-21 Onsdag

Vilket väder, så underbart! Snart går det säkert att spåra igen ;  )

Klippte klorna eftersom det är onsdag... Sen blev det dammsugning till dammråttornas stora besvikelse. Jag kan säga att jag verkligen längtar till den dagen när vi har gjort i ordning gården. Just nu är det blött som bara den och det dras in sand och grus till tusen.

Idag var vi verkligen ute länge. Vi gick en runda och på en parkering passade vi på att träna lite. Idag var det både uppåt och neråt. Började med att han fick sitta vid sidan och jag klickade när han tittade på mig och spottade godis. Sen tog jag fram en leksak och vi körde lite linförighet. Provade sen att köra linförighet med klicker och godis i munnen. Funkade si så där... Men han är helt klart intresserad och tycker det är kul. Det måste väl bara klicka till för honom också.

Inkallning nästa. Lämnade honom och han fick sitta kvar men han var nog vid väldigt gott självförtroende för han kom skuttande när han tyckte det var dags... Sa ingenting utan gick tillbaka med honom till samma plats och då kom han på att kärring ska ju ropa också... Satt kvar fint när jag lämnade honom och gick tillbaka och berömde mycket. Sen gick jag direkt och avvaktade lite innan jag kallade in. För att nöta lite extra på stanna kvar så fick han ligga en stund. Det funkade bra. Han ligger kvar tills jag säger att han ska sätta sig. Hjälpte honom upp med en godis för att få lite tempo och så han sitter upp ordentligt.

På promenaden tillbaka körde jag lite vardagsinkallning och sen fick han göra ett godisuppletande. Men han var lite skeptisk till vad som skulle hända. Godisuppletande ute har vi inte kört så mycket men det var uppskattat.

Taktiken just nu är att köra korta pass eftersom koncentrationen inte varit på topp. Jag jobbar verkligen stenhårt på att lydnadsträningen ska vara lustfylld och positiv. Försöker även notera min egen dagsform så att jag verkligen känner att jag är motiverad och positiv.

När vi kom tillbaka till bilen hade det gått över två timmar. Ja, man tappar verkligen klockan när man är ute med hunden...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0