2007-06-03 Söndag

I lördags hade min sambo släktträff i Bussjön utanför Lycksele. Vi packade in oss i bilen och for runt 11-snåret. När vi kom fram hade vi sån tur att det stod ett lastbilssläp parkerat så vi prånglade in bilen och fick bra med skugga. Mittemot parkeringen är det ett hus där de har draghundar. Så när Qurre skulle ut och rastas blev han inte utskälld utan utylad. De lät precis som ett gäng vargar som drog igång. Qurre han fattade inte det språket så han brydde sig föga.

Igår var jag och Sussie ute på klubben och tränade lydnad. Var faktiskt förvånad att han inte gick ner sig mer av värmen. Men det är ju kanon! Vi tränade en hund i taget. Qurre var först ut och vi körde:

Linförighet: Gick bättre och bättre allt eftersom. Det "roliga" är att när jag pratar med honom och berömmer då blir han riktigt på hugget.
 Inkallning: Jämn och bra fart. Ingången jobbar vi vidare med.
Läggande under gång: Vi backar bandet. Han lägger sig på tog för segt. Tog fram klickern och fick till några riktigt snabba lägganden. Jag vill ju att han ska kasta sig ner...
Hopp över hinder: Idag tränade vi uthopp för första gången. Hade godisskål och det funkade riktigt fint.
Framförgående: Tredje gången vi kör. Först rusade han ut. Men sen gick det lite lugnare. Snart ska vi börja köra åt två håll.

Jag kände mig riktigt nöjd med dagens träning. Riktigt superpeppad. Nu har vi ju börjat med lydnaden!

På kvällen var det tänkt att vi skulle träffa Anna och Wilma. Men det sket sig.... Jag och Fredrik skulle tvärt gå ut på nätet och kika på en stuga inför semestern. Qurre fick under tiden  lägga sig en stund i köket. (Vi snackar om tio minuter...). När jag kikar in i köket står Qurre med en del av en snusdosa i munnen. Paniken steg, var är innehållet...??!!!! Det fanns ingenstans! Snabbt blandade jag ihop salt och vatten och tog ut Qurre på gräsmattan. Men inte kräktes han inte. När han kom in fick han lite fil och då satte det i gång. Portionssnusarna kom upp! Han kräktes några gånger till sen lugnade det ner sig. Då passade jag på att ringa jourveterinären i Vännäs. Han var betydligt lugnare än vad jag var. Vi konstaterade att det inte fanns något de kunde göra. Kräkts hade han ju redan gjort. Qurre var lite skakis just efteråt så han fick vila en stund, sen gick vi ut en sväng och då var han precis som vanligt. Så skönt! Jäkla hund till att skrämmas! Så nu skämtar vi här i huset och säger att han ska få fara på IOGT-NTO:s läger ute på Norrbyskär i sommar. Inga mer droger för honom.

(Jag vill passa på att säga att salt och vatten inte är någon bra lösning när hundar ätit i sig saker. I det här fallet hade hunden ätit i sig något som var lätt att kräkas upp och jag ville inte att nikotiket skulle gå ut i blodet på honom.  Risken finns att föremål kan fastna. Så rådgör alltid med veterinär när hunden ätit i sig något olämpligt.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0