2007-08-11 Lördag

På eftermiddagen tog vi med oss Sussie och Fax ut i skogen. Vi började med att lägga spår åt varandra. Medans spåren låg åkte vi en bit bort och började med en budföring. Qurre skötte sig riktigt fint. Är det något vi borde få till där så är det ingången. Han kommer med för hög fart och springer förbi en lite väl mycket. Ska även testa att mottagaren matar honom godis en stund efter leken så han lär sig att sitta på rumpan och inte tjuva iväg.

Sen vallade vi av en ruta. Jag la ut tre förmål på rad och skulle träna raka skick. Qurre tog direkt föremålet som låg närmast och kommer mot mig, men vid kanten på rutan spottar han ut grejen och vänder ut igen. Den var ny! Andra och tredje föremålet lämnade han jättefint. Sen behövde jag inte heller köra bytalek med två bollar. Vi körde på en! Det kändes stort! Tyckte inte heller att jag såg något tugg, men minnet kan ju minnas det man vill ; ))

Både i budföringen och uppletandet ska jag lägga krutet på att få ner honom i rätt arbetsnivå. Blir han för ivrig slår det lätt över till att hjärnan kopplas bort. Så mycket godis ska det bli framöver.

Spåret gick helt kanon. Det hade nog legat i över två timmar och hade fem apporter de första hundra metrarna. Funkar jättebra. Jättefint tempo och väldigt fokuserad. Vårt fina samarbete vid apporterna fortsätter. Det känns så kul!

Men gladast för dagen var Sussie! Första spåret jag hade gått var inte så jättelångt men for iväg över en bäck med ett brant stup på andra sidan. Det trodde hon aldrig att han skulle fixa. Men det gjorde han galant!
Andra spåret innehöll fyra vinklar, vilket jag inte fick gå för det skulle han aldrig fixa. Men med frystejp, lite förtroende och broms i linan i vinklarna så var det ju som att han inte skulle ha gjort annat än spårat. Så det blev kramar och glada tillrop när Fax gick i mål. Ja, det kommer jag att leva länge på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0