2009-06-01 Måndag

Helgen har ägnats åt att sitta på en stol, lyssna på Åsa Löfberg, antecka järnet och titta på alla duktiga hundar med tillhörande ägare. Otroligt så mycket man lär sig av att sitta, titta och lyssna! En riktig kanonhelg har det varit  och nu känner jag mig peppad upp till hårfästet! Ska jag flytta från stan så väger det mellan Östersund eller Tierp.... ; ))

På lördagkväll for jag och Eva (som också var med på kursen) ut för att träna det vi snappat upp under dagen. Det enda "lilla" problemet som uppstod var att min hund inte alls uppför sig lika städat som Åsas hundar. Allt ser så otroligt lätt ut när hunden förstår och kan det den ska göra. Momentet är tydligt uppdelat i små målmedvetna steg. Så läxa nummer ett är att inte gapa över förmycket på en gång när man ska lära in något nytt. Jag testade även modellen för att träna ingångar och det funkade jättebra.

Jag passade även på att fråga Åsa hur hon tycker jag ska göra med kongen. Vi kör bara med godis nu men det är ofrånkomligt att kongen kommer att måsta in i bilden igen i framtiden. Den slår som sagt allt men jag är rädd för att dra upp honom för mycket och få tillbaka ljudet. Åsas råd till mig var att kongen skulle belönas under mer ordnade former, att han inte får ta den hur som helst utan gärna ta den när han sitter, tugga lite på den nnär han sitter och sen är det loss. Egenligen var hennes råd att jag skulle börja jobba in de "mer ordnade formerna" inomhus men jag var ivrig att testa. Så jag sätter Qurre och ger honom kongen, Qurre fattade direkt, jag håller fast! Jätteduktigt håll fast... Så för att göra det lite svårare la jag ut kongen en bit ifrån honom och han fick sitta och titta på den (precis som Åsa gör när hon lär in skallet). Trots att Qurre inte var med på kursen så drog han till med ett kanonskall, jämnt och grovt, framtassarna stadigt i backen... Men man måste lyssna på morsan också... Tillslut kunde vi genomföra belöningsövningen och jag kände direkt att det här kommer att funka kanon. Allt som krävs är lite jobb.

Igår efter kursen var det dags för sökträning. Kung Qurre gjorde ett kanonjobb i sökrutan. (Tror det börjar bli dags att beställa det där nya tjänstetecknet.... : ). Började med att han fick hitta två figgar på vardera sidan. Inga problem alls. Det sög till i utmaningstarmen på mig och jag drog till med att avsluta med ett tomskick. Beslutade att göra tomskicket där rutan var lite mer öppen så att jag kunde se vad han gjorde. Han gick rakt ut och fick glada hejarrop från mig på stigen för att stärka upp att han gjorde rätt och framförallt att vi jobbar ihop. Han fick slå upp mot rutkanten för att hindra honom att rinna iväg och på så sätt på lite hjälp att få honom tillbaka till mig. (Tänk att allt blir så mycket lättare när man är en glad nybörjare och inte har en aning om hur man ska eller bör göra... Lösningarna har som inga gräner och det tycker jag är kul ; ).

Efter sökträningen for jag och Gertrud iväg till klubben. Hon är på väg ut på tävlingsbanan och behövde lite kommendering något som jag absolut behöver träna på. Efteråt tog jag ut Qurre och vi körde lite linförighet, framförgående och ligga lugnt. I framförgåendet drog han åt vänster åt ett håll och till höger åt det andra. Kom på att åt ena hållet var det Gertrud och åt andra var det en metermarkering... Så istället för att träna gå en längre sträcka så blev det att klicka för den korta raka istället. (Duktig matte!!!). När Gertrud hade packat ihop så passade jag och Qurre på att testa galopp + stanna på musmatta, saktagående och hoppet. I saktagåendet ställde jag mig mellan belöningen och hunden (allt enligt Åsas modell). Himmel och pannkaka så sakta han gick... Lite mer sprätt i tassarna måste det bli för försakta är lika tokigt som om det går för fort. Som avslutning passade vi på att träna agilitystegen. Qurre köpte på en gång att stanna och ta belöning, stanna och ta belöning. Det som var svårt var att stanna uppför för då kände han att han fick dålig balans och blev osäker så jag väntade tills han kommit upp och tog stoppen uppepå och på nervägen.

Det var allt för nu!

/Ann-Sofie


Kommentarer
Postat av: Camilla

Vad ni är duktiga och ihärdiga med eran träning!

Kram Camilla och terroristerna

2009-06-02 @ 08:59:04
URL: http://www.liptontreo.se
Postat av: Eva

Kul att du kommit igång med bloggandet igen.

Visst är Åsa kanon!

Kram Eva

2009-06-04 @ 19:32:05
URL: http://hummelns.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0