Lägrespår Norsjö

Nu har vi varit ute och satt tassarna på tävlingsplanen igen. Är helt död och känner mig fullständigt mör men jag ska försöka sammanfatta det hela lite kort ; )).

På lördag förmiddag mellanlandade jag på ett bröllop i Tavelsjö och efter vigseln så drog jag snabbt vidare mot Norsjö. Det är väldigt tur att det finns ett stort intresse för hundar inom familjen, så ingen höjde på ögonbrynen för att jag anmält till den "perfekta" lägretävlingen.  

När vi kom fram till Norsjö så åkte vi direkt upp till campingen där tävlingarna skulle hållas. Och man brukar ju säga att ett genrep ska gå dåligt... Qurre gjorde inte nån vidare bra träning... Tog apportbocken på sidan, gick på sidan av hindret och hade en massa fyr för sig.

Efter den inte allt för hoppfulla träningen så packade vi ihop oss och drog vidare till campingen vi skulle bo på. När vi kommer dit så är den fullkomligt invaderad av öldrickande polska bärplockare... Önskade mer än en gång att jag hade en munkorg jag kunde dra på och sen spatsera runt lite med den "elaka hunden"... Men har man ingen munkorg så smyger man runt i buskarna istället... Allt har en lösning!

På tävlingsmorgonen for vi bort på tävlingsplatsen och hade upprop. Jag drog startnummer 5 och det kändes helt okej. Vi fick också veta att platsliggningen inte skulle hållas på campingen eftersom de inte kunde skjuta där... Fan på ren svenska! Alla packar ihop sig i bilarna och vi åker till ett hus med en ganska stor klippt gräsåker framför. Det var inte mycket plats att ställa bilarna på och det blev allmänt trångt. Stämning liknade mer ett draghundsspann än en brukstävling... Men jag försökte gå undan lite bakom en bil och för att leka lite med kongen. Alla börjar dra sig mot planen så det var bara att haka på... Vi lägger hundarna. Qurre gnäller lite och känns inte alls i nån bra sinnesstämning. När vi har gått halva sträckan från hundarna upptäcker jag att tumult uppstått mellan två av hundarna. Frågar snabbt en av domarna om vi får gå tillbaka till hundarna... NEJ! Istället ryar domaren till de tävlande att de ska kalla in hundarna. Förarna får inte in hundarna utan "leken" går över i att bli allvar, det morras och gruffas. Panik! Jag ser på Qurre hur otroligt jobbigt han upplever situationen, men han ligger. När situationen rett ut sig går vi ut hela sträckan och ställer oss. Skytten står synlig bakom hundarna men avståndet till den var inte mer än 20 meter. Första skottet. En hund är helt klart påverkad av hela situationen och går mot matte. Qurre ser väldigt olycklig ut. Då brister hjärtat i mig... Där ligger min älskade hund, i en situation han knappt känner att han smäcktar med! Så i den stunden förvanlades jag till att bli helt laglös. Han ska fan i mig inte behöva känna sig ensam när han behöver sin matte! Hjärtat sa, stäng av mig, kapa händer och fötter av mig, ge mig en fetnolla men jag lämnar inte min hund ensam där ute! Så jag började stötta honom för fulla muggar där jag stod. Klappa lite på fickan med kongen. Mimade "bra" till honom. Skott nummer två. Hunden bredvid Qurre kastar också in handduken. Nu är det bara Qurre och hunden bredvid honom kvar. Jag fortsätter bara att stötta honom. Till slut lägger han ner huvet och jag vågar andas igen.

Gissa om han fick många pussar, kongar och godisar när vi kom till bilen... Jag var helt skakig och enormt stolt att han faktiskt låg kvar. Det han gjorde där ute var långt över vad jag nånsin kunnat förvänta mig av honom. Så när jag drar igen bildörren och vi ska fara till budföringen då brister allt. Tårarna bara sprutade! Det som gjorde mig mest rörd var att jag övertygade honom att ligga kvar och han litade på det...  Just i den stunden kände jag att Qurre hade gjort sitt, jag kan inte begära mer, vi packar ihop! Men efter ett telefonsamtal och en trygg stämma i andra änden så fick jag ladda ur och kunde försöka fokusera på budföringen.

Ja det var tänkt att det skulle bli budföring... Men det blev det inte! Alla hundar (och Qurre var inte sämre) drog ut i planteringen. En enda hund sprang... Ja himmel och pannkaka, så allmänt kaosartat allt kändes...

Skönt att nästa moment var spåret. Äntligen lite lugn och ro... Qurre skötte sig jättefint på påsläppet. Sen tuffade vi på. Vi kom ut på ett kalhygge och underlaget bestod av mossa men väldigt kort modell så det kändes mer som ett hårt spår. Slog en gång för att reda ut en övergång på en väg men sen plockade han 6 pinnar och slutet. Jag var totalt drypande i svett och termometern visade +26 grader när jag kom till bilen.

Efter lunch körde vi lydnaden. Jag hade jättesvårt för att ladda om och komma i den sinnesstämning jag ville vara. Men när jag väl kom ut på tävlingsplanen så for "lill-tävlingsjävulen" i mig. Nu kör vi för sjutton! Så vi lyckades skrapa ihop rätt bra poäng. Läggandet har varit vårat ångestmoment men idag drämde vi till med en tia från ena domaren och 8,5 från den andra. Så kul! Nånstans mot slutet blev Qurre lite frustrerad och beslutar sig för att belöna sig själv med en liten kon... Publiksuccé! Men det bjussade vi på! Den var han absolut värd!

Även den här gången såg man inte riktigt poängen där publiken stod. Vi nollade budföringen och avstod krypet... Men dra på trissor när hon ropar upp oss på en tredje plats och uppflytt! Så bra vi är! 454,50 poäng känns ju inte helt dumt på en lite halvhjärtad tävling...

/Ann-Sofie


Kommentarer
Postat av: Ramona

guud vad duktiga ni är! stort grattis! kram

2009-08-02 @ 21:48:18
Postat av: Siv å Pärra

Grattis!!! Det går ju som på räls! Vilken skräck platsliggning, du behöver nog inte vara med om nått liknade fler gånger. (De är ju inte jättevanliga men pratas om i åratal)

2009-08-02 @ 22:00:42
Postat av: Camilla

Hurra för er, jätte bra jobbat!!

Stort grattis!!



Kram från Göteborg

2009-08-02 @ 22:57:53
URL: http://www.liptontreo.se
Postat av: Christel

Men åååå.... vilken nagelbitare!!

Och jag är ju lite "klen mentalt"... Så jag höll på att börja lipa när jag läste att du gjorde det... ;)

GRATTIS till duktiga ni!!

2009-08-03 @ 07:38:35
URL: http://christelostlund.spaces.live.com
Postat av: Sanna

Men ojjj!!! Här händer det saker!! Va duktiga ni är!!! Och vilken läskig platsliggning... Urk! Tur att det inte händer så ofta... STORT GRATTIS!

2009-08-03 @ 18:59:25
URL: http://disaochclippa.cybersajt.se
Postat av: Ulla-Brith Persson

JÄTTEGRATTIS !!!!!!!!!

Gud vad duktiga ni är. Det ska bli kul att se fortsättningen.



Ulla-Brith Busy Bus och världens bästa Slip

2009-08-04 @ 01:02:48
Postat av: Monica & Fabian

Ni är bara så bra! Att man har klarat av att gå igenom en sådan platsliggning med en hund som ligger kvar trots att det är asjobbigt och lyckas ladda om inför resterande moment är en erfarenhet som du kan plocka fram och styrkas av i er fortsatta tävlingskarriär, inget kommer kännas svårt efter det här!

2009-08-04 @ 11:07:56
Postat av: Anonym

FYFAN SÅ JÄVLA BRA NI ÄR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MEGASTORT GRATTIS!

2009-08-04 @ 11:56:33
URL: http://nogg.se/emmaochbusy
Postat av: Marie L

Grattis till fina tävlingsresultat! Nu är ni ju på G! va kul.

Ha en fortsatt skön sommar/tävlingssäsong!

2009-08-05 @ 01:20:07
URL: http://www.123minsida.se/Minos
Postat av: Carin

Stort GRATTIS!!



Vad duktiga ni är!



// Carin ~som laddar inför apellen i september~

2009-08-05 @ 01:51:48
URL: http://gimikhi.bloggsida.se
Postat av: Eva och Sickan

HURRA HURRA HURRA!!!

2009-08-05 @ 18:55:26
URL: http://hummelns.se
Postat av: Ann-Sofie

Tack för alla grattis! Vilka underbara hundvänner jag har!!!

2009-08-05 @ 19:00:14
Postat av: Britt Malte och Myra

Vad ni är bra! GRATTIS ,tänk nu är det högre som gäller! Nu får jag och Malte hårdträna:)

Bra jobbat!

2009-08-07 @ 13:11:09
URL: http://www.hasslosatrp.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0