Högreklass spår Tierp...

Nä jag skoja bara! Nu kommer det att dröja och det med råge till nästa tävling.

Veckan efter tävling så puttrade vi mest på. Det blev ett spår på onsdagkväll tillsammans med Monica och Fabian. Qurre fick ett kanonroligt spår med lite kluriga underlagsskiften på. Det enda som fick mig att fundera lite är högt blåbärsris. När det underlaget kommer så sneställer han sig lite i selen och jag får svårt att läsa honom. Ja kort och gott så känns det som att han joggar på lite med otroligt gott självförtroende... Uppletande blev det också under tiden spåren låg och det gjorde han kanoners!

På torsdagen blev det sökträning. Då fick han för sig att spåra figgen. Men med stöd från gruppen så beslutade jag mig för att "en gång ingen gång", vi ser istället hur det går nästa gång. Fick med mig en del bra tips att tänka på till nästa sökträning. I like thinking!!!

Och som om man inte är tokig nog! På fredag packade jag ihop oss för att åka på läger ner till Tierp. Som jag har längtat!!! Tyvärr blev jag stående efter E:an i höjd med Hörnefors i ungefär 1 och 1/2 timme. Läste sen när jag kom hem att orsaken till trafikolyckan var att två hundar hade sprungit ut i körbanan trafiken och då hade två bilar kolliderat. Kände en enorm tacksamhet över att faktiskt sitta i en luftkonditionerad bil tillsammans med min hund och inte i en ambulans...

Nåväl... På lördag morgon startade min grupp ute i skogen. Vi la spår åt varandra. Terrängen är ganska annorlunda där ner så bara det gjorde att det blev himla kul. Qurre tuffade på och på ett ställe slog han, tog om och gick över en pinne. Men annars skötte han sig bra ute i spåret.

Lydnaden blev otroligt spännande för vår del. Nu har vi vänt blad och egentligen kände jag mig som ett blankt papper. Men under hela helgen så hann vi med fritt följ och det var inga konstigheter. Galopp mot gruppen var premiär och kändes lite kul. Qurre brydde sig inte alls om gruppen (men det kommer väl...) och jag körde en gång med musmatta, sen klickade jag och belönade när han kom på punkten. Blev lite förvånad över att vi kunde köra så många gånger och han fortfarande han fullt drag ut. Vi testade att lägga in saktagåendet efter gruppen och där tycker jag att han hade lite mer bråttom än vad jag är van. Men vi testade att släppa ut avståndet och det funkade. Krypet känns som att vi inte kommit så långt med men Eva tipsade om att snabbt utöka antal steg eftersom det är lätt att fastna så vi kör på som vi har tänkt. Vi testade av ingångarna med en vanlig apport och sen gick vi över på tungapporten (den har jag bara kört i skogen innan). Avslutade med att lägga ut den och han var otroligt duktigt, full fart ut och full fart in!

Stegen testade vi också. Sist vi testade den var förra gången vi var ner och då kom jag ihåg att Qurre låg på gränsen till panik. Nu tyckte jag han var lugnare och han tog sig upp på den. Hoppas verkligen vi får till en liten stege på klubben för jag vill inte skicka upp honom på den fullstora än. Det känns så enormt avslappnat när man kan belöna upp när de är på stegen och vill hunden hoppa ner så är det helt okej. Vi började även med inkallning med ställande. Allt enligt klickermodellen. Där hade jag jättesvårt att hänga med i de olika stegen. Men innan slutet så tror jag att jag fick ner allt på papper till och med. Synd bara att det papperet åkte med i tvättmaskinen när vi kom hem...

Dag två ute på spåret så testade vi upptag. Det är så otroligt kul med Tomas för han har alltid en massa små kluriga detaljer att komma med. Sånt älskar jag!!! Ta bara det här med spårupptag på tävling... Att ta ut hunden innan man ska släppa på och låta den gå fram och tillbaka några hundra meter åt båda håll för att inte bjuda den riktning från bilen. Vem vet det kanske påverkar... Finns det ett system i hur man parkerar bilen på träning...? Blir det både höger- och vänsterupptag eller mer av något....? Fick även bra tips hur jag ska få honom att anstränga sig bättre även när han tycker det blir lätt i blåbärsriset. Kanonkul!


Ligga stilla.                                                                              Foto: Eva Ivarsson



Och så själva krypet...                                                          Foto: Eva Ivarsson


Äta godis på varje trappsteg.                                             Foto: Eva Ivarsson


Å vips så var man uppe...                                                    Foto: Eva Ivarsson


Kort och gott hade vi en kanonhelg i Tierp! Hur trevligt som helst och det är sorgligt hur snabbt man avverkar en helg...

Kom hem och var lagom mosig. Hade totalt glömt bort rapportkursen som vi anmälde oss till i våras. Hade helst velat avstyra allt men det är som inte min grej riktigt och nu pratar vi om rapport med stort R! Istället for jag dit helt förutsättningslöst. Men oj så kul det var!!! Eva tog Qurre ut på B-station. Jag stod kvar på A och var otroligt nervös eftersom han aldrig är körd med andra hundar och så lägga det i händerna på Eva... Men det var helt tyst under tiden hundarna låg uppbundna. Qurre var första hunden ut att springa första sträckan. (Jag var snabb att roffa åt mig den eftersom jag tyckte det skulle bli för svårt för honom att se andra hundar springa). Qurre sprang de 300 metrarna och sen fick han hoppa in i bilen. Vi gjorde så för undvika att det skulle hända något mellan hundarna. Sen tog alla emot sina hundar eftersom. När alla hade kommit till A fick Qurre komma ut igen och springa tillbaka till B. Blev otroligt imponerad av att han fortfarande hade en minnesbild kvar efter så lång tid i bilen. Tog det säkra före det osäkra och körde allt annat än tävlingsmässigt... "Var är Eva?" så låter de magiska orden... Oj så han sprang! Sen när han kommit fram så gick vi och möttes. Avslutningsvis fick han hoppa in i bilen så att sträckan åter skulle bli helt hundfri. När alla hundarna gjort sina skick tränade vi stationsupptränade på sidan om. Qurre pep lite men jag trodde faktiskt att han skulle skrika så jag var helt nöjd!

Ikväll har vi varit och tränat sök. Så otroligt roligt det är! Tränade på de sakerna som jag fick med mig från förra sökpasset. Framförandet till rutan blev otroligt bra när jag började belöna upp när han gjorde rätt. När vi kom fram till rutan hade vi en "vi-känsla" som jag tyckte satte en helt annan prägel på sökarbetet. Hade även ett vanligt halsband på honom och det funkade kanon. Stannade honom när han drog för mycket. I själv uppstarten fick vi en kommunikationsmiss. Qurre kikade ut i rutan och sen upp på mig, när jag riktade blicken ut mot rutan tog han det som att det var okej att sticka iväg. Så nästa gång ska jag tänka på att titta ut mot rutan och på honom när han inte ser. Han fick ett tomskick (miss på figg) men kom jättefint när jag ropade och vi kunde köra om igen. Ikväll var det heller inget spårande som han höll på med förra gången. Kanon!

Vi ses!







Kommentarer
Postat av: Britt Malte och Myra

Vad ni verkar ha haft kul! Jag blir lite avis:) Fast vi hade ju Thomas hos oss i maj. Roligt att allt går bra. Vi tränar för fullt och siktar på uppflytt:)

2009-08-14 @ 22:29:20
URL: http://www.hasslosatrp.se
Postat av: Ann-Sofie

Nästa år kanske vi ses där... Du skulle ha sett kantarellerna... Stora som fläskkotletter. Hann bara plocka lite sista dagen... Men hade du varit med då jäklar... : ))



Kör för fulla muggar, jag håller på er!

2009-08-15 @ 14:24:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0