2008-10-12 Söndag

Qurre är numera ständigt sockerhög och tycker livet är helt underbart! Snickarna som är här helt för Qurres skull (enligt honom själv) har han fullkomligt fått dit han har velat. Det är ständigt klappar, kramar och han får höra hur snygg och klok han är. Sen serveras det sockerbitar, bullkanter, pepparkakor och andra gosaker. Det enda som saknas nu är att de börjar dela sin lunch med honom...

På träningsfronten är vi ganska flitiga. Igår blev det spår ute i Obbola. Underlaget var delsvis tunggått, blött och med inslag av stenhällar. Liggtiden blev ungefär 1 1/2 timme. Vinden vid påsläppet låg på mot oss så jag passade på att göra ett påsläpp. Det var inga tveksamheter. Jag har gått med kort lina och bromsat honom ganska mycket, idag provade jag släppa ut linan bara för att se om farten skulle åka upp i X2000 hastighet men till min stora förvåning så gjorde den inte det. Istället hittade han en ganska behaglig lunk. Kanske det är så att det snarare hetsar på honom när jag bromsar...? Vi testar fler gånger för att se vad utslaget ger. Ett virrvarr gjorde att han blev så fokuserad på spåret och gick över en pinne som låg precis efter utgången. Men som en klok kvinna sa till mig; jag har hellre en hund som har järnkoll på spåret och kanske missar nån pinne, än en som plockar allt men tappar bort spåret. Jag funderade en stund och kom fram till att jag vill ha både och. : ))

Efter spåret for vi in på klubben och körde lydnad. Vilket kanontrevligt pass! Jag var helt sarlig och ville aldrig sluta träna. Passade på att få kommendering både i fria följet och hoppet. I fria följet brydde han sig inte så mycket men i hoppet ville han tjuva på kommenderingen. Men då blir morsan bestämd! Gör om, gör rätt! Körde även lite skall varvat med tyst och det känns som att han börjar förstå när man ska vara tyst och när man ska skälla. Framförgåendet måste vi bara köra på så att vi får bort tveksamheterna. Lite mängdträning. Men igår skötte han sig finfint även där. I budföringen fick vi oss ett gott skratt. Qurre far i full fart viker in i kuren, hugger en rosa gris och fortsätter till mottagaren. Ja, han är en riktigt prylbög min Qurredutt! Men på andra försöket så valda han bort grisen. Duktig!

I fredags var vi också på klubben. Då valde jag att träna själv medans de andra körde på. Hade tänkt få mig lite kommendering men jag var så nöjd så vi skippade det när vi kändes klara. Det roliga för dagen var att han var stabil i fria följet och att han klarade att ligga tyst och lugn vid min sida. Har varit och köpt en lång matta så jag tänkte sätta igång och träna inne. Vi körde även ett uppletande. Idag blev det en korridor för fokus var framförandet till rutan. Tack vare min underbara träningkompis som har ögon och öron på rätt plats till skilland från tjatmajan så hittade vi direkt ett vinnande koncept. I själva uppletandet skötte vi oss jättefint. Det är så roligt att jag inte behöver känna mig osäker på honom längre. Han letar, han hittar och han kommer in i kanonfart! Vi leker, avbryter leken, samlar ihop oss och så letar vi igen. Bättre kan det inte bli!

Med risk för att bli tjatig så var vi på klubben i torsdags. Jag och Jenny hade hand om skotträningen. Jag höll på att bli superbesviken när ingen inte ville ha skott. Mitt mål var absolut att få prova skjuta så man vet hur det funkar och kan hugga in om det behövs på tävlingar eller träningar. Till slut var det en tjej som ville ha skott. Min lycka var total, så nu är jag skjutgladare än tidigare! Träningen i torsdags var lite nyttig också. Qurre var lite pipig och det var lite "popcorn" över det hela. Då blir jag direkt lite osäker när jag känner att han inte är med. Två gånger stämplade han ut och stod och kikade på mig. Men det är desto nyttigare när man inser att inget händer, det är bara att motivera och köra på så kommer han igen. Bra att det händer så jag får skärpa till mig och "overcome".

Nä med så här mycket träning så innebär det nu att dammsugaren och tvättmaskinen väntar på mig!

Vi ses!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0