2008-11-22 Lördag

Husse gnäller och tycker Qurre är storkonsument av älggrytbitar... Men vi fattar vinken och hoppar direkt över till steken!

Idag ska vi ut och kika på lite möbler. Sen ska vi se om hussen är på bättre humör så ska vi  inleda vinterns första rapportträning. Vi ser det som konditionsträning om inte annat...

Ha det!



Hallå igen!

Nån supershopping blev det inte fråga om idag. Vi for upp på Mio men jag blev inte ett dugg inspirerad. Hittade iallafall ett vanligt rött underlägg som jag tänkte ha på vardagsrumsbordet med några ljus på. Borde bli ganska fint inför jul.

Tänk dig att du har en hund som går perfekt i lydnaden. Perfekt fritt följ, kryper som en gud, springer upp och nerför stegen utan att blinka osv. Men tänk dig också att du tränar helt själv, det finns ingen brukshundsklubb. Inga träningskompisar som kan få er att ytterligare vässa spetsen. Precis så kände jag idag när vi var och tränade rapport. Pulsen går upp och spänningen stiger medan jag väntar på att sambon ska höra av sig på mobilen och meddela att han är på plats så jag får skicka Qurre. Motivationen är så in i bomben hög på honom att springa. Just i stunden känns det att jag sätter hus och hem på att han aldrig någosin skulle få för sig att vända på en sträcka. Och sen vetskapen om att det blir inte mer än en lite ensam konditionsträning. Blä så ruttet det känns samtidigt som det är ju så fantastiskt kul! Tröstar mig med en kopp varm glögg...

Igår pratade jag med Anna-Lena som har Qurres bror Qiller. En himla tur! Hon förtydligade intervallträningen med leksak. Det visade sig att jag hade ju missuppfattat övningen totalt. Man ska göra den när man är på promenad (givetvis). Man lägger ner en leksak och så går man  iväg så långt man tycker och skickar man hunden därifrån. Lämnar saken igen och går på osv. Förstår nu varför den blivit så populär i uppe i Jokkmokk. Vi kommer absolut att köra övningen i sin "rätta" form nu i vinter. (Tur du sa något, annars hade ju jag blivit jäkligt vältränad...).

Hej hopp så länge!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0