2008-11-16 Söndag

Igår var det lovat ännu mer mörker och regn. Tji så fel de fick! Mitt på dagen kom de efterlängtade vita flingorna!

Jag och Anna möttes mitt på dagen igår för att gå prommis med hundarna. Innan vi gick iväg så passade jag på att lägga ut ett spår med upptag. Under tiden spåret låg så började det snöa, det gav lite extra krydda. Upptaget idag låg på ungeför 3 meter. Qurre var ganska ivrig och analysen av riktningen skedde idag ute på spåret. Tycker också jag märker på Qurre att spåret uppför sig lite annorlunda inne i en kall skog än i en varm. Kanske är det kylan som gör att lukterna rör sig mer. Han var iallafall verkligen jätteduktig i spåret jag försöker verkligen "skaka" mig honom genom att trixa till det runt vägar och stigar men det har jag inget för. Duktig kille!

Efter promenad och spår så drog jag till Strömpilen för inhandling av glögg. Tända ljud och glögg är ett måste när det snöar ute. Medans jag gick bland flaskorna så fick jag en briljant idé. Varför inte passa på att träna uppstart i lite ny miljö. Så det fick bli Öbacka. Till saken hör att det var ju inte världens bästa väder så det var helt folktomt när jag körde ner. Det kändes lite som om min träningsplan höll på att gå i stöpet och fick ta till tanken att det iallafall var en ny plats... Men när jag väl hade trixat klart med godis, bollar och träningväst så ställde faktiskt folk upp och gick förbi : )). Qurre var väldigt "sniffig", men jag jobbade på. Det tog faktiskt inte lång stund innan vi var på banan. Duktig matte!

Efter middagen var jag bara tvungen att gå en längre sväng ute på åkrarna. Bara för att verkligen njuta av att det faktiskt går! Qurre var givetvis sjövild och visste inte riktigt var han skulle ta vägen. Tänk vad lite snö gör...

I fredags fick vi minsan tampas med regnet. På morgonen var det ganska kallt på morgonen, så när jag skulle packa med mig kläder för en senare promenad åkte täckbyxorna med. Inte så lyckat i ösregn kanske... Efter en bara en stund såg de lackade ut och blev otroligt tunga. Men när vi ändå var plaskblöta så passade vi på att träna lite uppletande. Jag höll på att bli fullkomligt tokig! Helt plötsligt är det jättesvårt att sitta och vänta! Avblåste övning två gånger, på tredje försöket så var han med på noterna. (Rea på honom där...). Men på vägen tillbaka till bilen vann han mitt hjärta igen. Såg en hoppande vit cirkel i ögonvrån bara några meter från stigen vi gick. Qurre höll på att sätta av men pallnitade så fort jag ropade. Ingen rådjursstek till middag men väl lite utdelning i träningen och det känns gott nog! På kvällen invigde vi krypmattan. När jag köpte den tyckte jag den var hur lång som helst. Visst för en foxterrier men för Qurre blev det att skarva på med en annan matta. Himmel så lång han är... Hur som helst så gick krypträningen över förväntan. Träningen ute med att bara ligga har vi absolut igen nu. Tog in det på mattan och varvade krypträning med att bara ligga lugnt.

Torsdag var vi och tränade på klubben. Jag ville prova att sätta honom i lina och köra uppstart precis som vi brukar men det blev för svårt. Han behöver mer uppbackning vid störning. Kul iallafall att testa av. Körde framförgåendet också och där ville han dra mot en väska med en massa träningssaker. Så där har vi lite att träna på. Skallet gick lysande. Hade tänkt köra en andra omgång men det blev på tok för kallt.

Kram och på återseende!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0