2007-10-20 Lördag

Min sambo har varit på kurs hela dagen idag så jag passade på att ägna dagen åt hundträning. Vädret har inte varit det bästa. Temperaturen har legat runt 0-2 grader och stundtals har det varit snöblandat regn... Huvva så kallt det blir. Nog om vädret, över till träningen!

Började med linförighet. Från starten var han ganska ofokuserad och pipig. Men när han väl hade fått till några bra grejer så kongen kom fram, då tystnade han direkt. Konstigt det där... Men jag tror att det är som min kloke vän Christel säger att han vet vad det är frågan om. Lite det här kan jag, kom igen nu kör vi. Vi fick till jättefina heltom svängar. Förflyttningar till höger går som på räls, till vänster så sätter han sig snett bakom mig. Raka fina halter. Och på slutet hade han så fin position att jag blev alldeles varm. För nån månad ville han gärna tränga lite, men det verkar borta nu. Peppar, peppar... På slutet körde jag lite frittfölj och lite längre sträckor med fler moment i innan han fick belöning. Skitsnyggt!

Apportering nästa. Först fick han sitta och bara hålla apporten. Sen la jag ner den på backen nån meter från honom och gick själv några meter från apporten. Funkade klockrent! Sen la jag ner apporten på samma ställe igen och gick jag och ställde mig några meter bakom honom. Klockrent! Avslutade med att han fick sitta och hålla den och gjorde en inkallning. Så fin kille! Matte var så stolt!

Efter apportträningen fick han ligga kvar på planen medans jag lämnade apporten i bilen. Ville inte att det skulle bli något tjorv runt apporten när han varit så duktig och verkligen ställt upp till tusen. Det känns helt annorlunda att ha apporten framme innan vi kör apportering då jäklar kan jag bli ilsk på honom om han skulle få för sig att ta den. Så knäpp jag är...

Läggande. Ja vad säger vi där då... Fick till några sättande med skall innan poletten trillade ner att det var läggandet som gällde. Men innan slutet var jag riktig nöjd även där.

Efter träningen for jag till Bäcksjön för att cykla med honom en sväng. Där var det vitt på vägarna. Huvva kändes inte så bra att komma med sommardäck. Men det var iallafall bra fäste under som tur var.

Nu känner jag mig riktigt nöjd. Så nu ska jag bara slappa!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0