2007-03-31 Lördag

Idag har bilen fått sig en helsanering. Fredrik var in till stan och tvättade den på dan och sen blev det dammsugning och torkning invändigt. Tvättade även upp allt. Överdraget till dynan, filt, leksaker, spårlina, handduk, ja rubbet åkte in i tvättmaskinen. Så härligt när det var klart! Ett av mina motton är; klarar det inte 40 grader i tvättmaskinen så vill jag ändå inte ha kvar det...

På eftermiddagen hade jag och Sussie ett intressant samtal. Sussie är min mentor inom hundar och träning, men när jag säger det så fnyser hon bara... Men hur som haver så brukar jag ringa henne när jag känner mig osäker och vill ventilera något. Problemet för dagen var att när jag och Jenny har tränat ihop har det gått åt skogen för våran del de två sista gångerna och sen när jag varit och tränat själv det har då gått hur bra som helst. Jag känner att jag inte förstod sammanhanget och ville ventilera det med henne. Hon frågade om vi brukar promenera ihop. Jo, det gör vi ju alltid efteråt och Qurre tycker det är hur häftigt som helst. Sluta med det var hennes råd. Han får helt fel förväntningar. Träning är belöning nog. Sen undrade hon hur han var motionerad innan vi tränade. Nja, vi har ju ofta träffats mitt på dagen så svaret blev att det har vi ju inte hunnit med. Jaha, se till att han har fått sig en runda innan träning var hennes tips. Ja, det är så himla kul med Sussie för hon känner Qurre så väl men ändå har hon bara sett honom ett fåtal gånger. Utöver det så tyckte hon att det var viktigt att se till att träningen inte blir som ett gammalt tuggummi, utan han måste utmanas lite annars tröttnar han. Smart kille med andra ord!

Vid halvsjutiden for vi ut och tränade lite. Det roliga var att Qurre inte fått någon motion under dag utan bara koppelrastningar. Så jag tänkte börja med ett uppletande för att få bort springet i benen på honom. Det var mycket snö i skogen. Men jag hittade som en ås och den vallade jag av. Den var säkert inte mer än två meter bred men lång som bara den. Tänkte att det är nog inte så lämpligt men vem bryr sig, här ska köras uppletande! Så jag la ut två föremål lägst ner och ett på mitten. Så kul det var att se honom! Så fort han hittat något lägger han öronen bakåt och kommer som en blixt. Han hittade alla föremålen utan problem. Det vi behöver jobba på nu är avlämnadet. Ibland kan jag känna att han blir lite stressad av att jag byter föremål med honom. Det blir en grej till att hålla reda på för honom. Ja, vi ska jobba mer på det där med grejer...

Efter uppletandet körde vi lite lydnad. Vänster om på stället. Vilken stjärna han är! Han förstår snabbt. Men för att det inte skulle bli trist körde vi även till höger. Hade godis i höger hand för att locka med honom runt. Han tyckte det var superhäftigt, snabb som bara den. I linförigheten på raksträckorna tappar han lätt koncentrationen. Så det gäller väl att inte göra det trist och gå för långa stäckor utan att det hela tiden ska hända något. Vi hittade en gräsfläck som var torr där körde vi ligg och från liggande till sittande. Hade fint tempo i läggandet och fort förstod han sitt upp. Sista gången fick han sätta sig upp helt utan hjälp och det fixade han galant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0