Rapport och sök

Igår var det dags för rapportkurs. Vi körde en väldigt kort men snårig sträcka. Alla hundarna fick börja med att ligga på A-station. Qurre skötte sig väl inte så där lysande direkt... Sen knatade Eva ut med honom till B. Väl ute på station hade han skött sig jättefint. Så det var kul! Sprang gjorde han och sen kom den magiska stunden att han skulle få för första gången se andra hundar komma in. Han låg på helspänn och fick en otroligt lång hals för att hindra honom att pipa så matade jag honom med mjukosttuben. Den är min bästa vän! När alla hundar kommit in så var det dags att skicka tillbaka hundarna. Qurre var först ut och jag kände tendens till tjuvstart redan när vi ställde upp så jag skickad honom ganska direkt för att undvika att att tog saken i egna händer.

Träningsplanen just nu:
-framföring och sitta på startpunkten i evigheters evigheter utan att tjuvstarta sträcka 100 m.
-testa av längre sträcka minst 800 m och gärna i råterräng.
-kortare sträcka ca 300 m med längre förlängning.
-massor och åter massor med stationsuppträdande.
-längre sträcka på minst 1100 m utan förlängning och bara ett skick.

På eftermiddagen körde vi sök. Vi kämpar på med framföringen. Igår var även jag med i matchen så det gick betydligt bättre än sist... ; )) Markeringsövningar och transport till stigen. Igår hade Qurre inte lika stort sug på påvisen. Men han är en sån som gärna testar av saker så jag noterar och avvaktar. Klurar också på belöning ute hos figurant. Den har bestått av bytalek men jag upplever att det mer slutar med att han konkurrerar om sakerna än leker, vilket skapar en stress och en attityd som jag inte riktigt tycker om. Det enklaste lösningen vore att Qurre nöjde sig med att tugga på kongen och att man tar till att byta om han vill lämna figuranten eller bytalek som en jackpotavslutning. Men jag får fundera och se om jag får nån snilleblixt som även Qurre uppskattar...

Vi ses!

/Ann-Sofie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0