2009-06-08 Måndag

Då var tävlingarna över. Det har varit tidiga mornar och lärorika dagar. Riktigt kul med andra ord!

Qurre han har varit med och vallat sökruta. Efter allt var slut i lördags så tränade vi en snabbis. Linförighet, agilitystegen med flera stopp över och stå framför kongen. Varken jag eller Qurre var väl speciellt på hugget så det kändes lite som en "slät" träning.

Igår efter tävlingarna for vi och gick en långprommis. Så underbart det är att bara gå när man blivit matad med intryck en hel dag. Under promenaden lyckades Qurre med konststycket att bli inbjuden på middag... Ett äldre par satt och grillade på sidan och uttryckte sin starka kärlek till hundar när vi gick förbi. Vi har kött också... Jag får fullkomlig panik när främmande människor vill stoppa i min hund något som jag inte riktigt vet vad det är. Kopplet åkte snabbt på, jag avstyrde det hela lite snyggt och så fortsatte vi vår promenad utan kött.

När vi kom fram till bilen tränade vi lite med tungapporten mest för att han ska lära sig hantera tyngden men jag laddar den också med en hel del förväntan. Tycker han har gått otroligt mycket framåt bara på några gånger. Fullfart ut och fullfart in men än så länge utan ingång.

Idag ska vi få till ett kort spår med många vinklar och med pinnarna väldigt tätt i början. Ska suga lite till på vad vi ska göra under tiden spåret ligger...

Vi ses!

Så där då var vi färdigtränade för idag...

Vi började med att testa en uppletandeövning alá Åsa Löfberg. För att inte få några spår så gick jag in från baksidan på en åker och kastade in två föremål med ganska långt avstånd mellan. Qurre såg bara för rolig ut när han stack iväg, "men morsan du har ju glömt vallningen!". Han testade och jobbade på. Fick ta in honom nån gång och skicka om men det kändes absolut som en jättekul samarbets- och riktningsövning. Hunden har ingenting annat att gå på än den riktningen.

På lydnaden var han taggad till tusen. Dessutom stod hans sökfiggar Sofia och Eva på sidan om. Det var tydligen väldigt svårt...  Jag är absolut inte den som blir arg i träningen och jag tycker absolut inte hör dit. Men måttet svämmade fullkomligt över för mig när han sprang dit för tredje gången och tyckte att han var häftigast i norrland. Men det rann av mig lika snabbt som det kom, så när jag släpat tillbaka honom körde vi på och då gick det som på räls.

Andra svängen han var ute så hade Eva farit och Sofia bänkade sig i gräset. Oj så han ansträngde sig för att inte springa dit. Jag blev helt varm i hjärtat under fria följet. Sen fick vi visa Sofia hur vi tränat in galopp mot musmatta, framförgåendet, saktagåendet och skallet. Samtliga saker förstår han men det saknas lite "finlir". Bland annat skulle jag vilja få till ett stabilt stopp på musmattan. Tänk att det alltid finns något att fundera på... ; ))

När lydnaden var över tog vi ett kort och slingrigt pinnspår med dryga tre timmars liggtid. Det är tredje raka spåret av det här typen och det känns redan som att det ger resultat. Han var väldigt fokuserad, spårade i jättefin fart och det kändes kanontrevligt rakt igenom! Kul!

Ha det gott! 




Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad härligt att träningen ger resultat!

Kram Camilla

2009-06-08 @ 22:15:46
URL: http://www.liptontreo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0