2009-05-29 Fredag

En träningskamrat till mig påminde mig en gång hur viktigt det är att fokusera på det man kan påverka. Det som händer utanför ens kontroll är lönlöst att lägga energi på. Igår kom en påminnelse i ämnet...

Har en jättefin fotbollsplan bara några stenkast härifrån. Den är noga skött och jag vet inte hur välkommen man är att träna sin hund på den. Igår när vi var ute på kvällspromenad tog vi iallafall vägen förbi och stannade till för lite träning. Började med platsliggning med mig på långt avstånd. När Qurre hade legat en stund kom en bil och stannade till. Min spontana reaktion var, men fan att man aldrig får vara i fred! Jaha ska det bli nån fotbollsmatch eller vad...??? (Egentligen lite rädd för att få skäll av lagkapten för nått knattelaget...). Första tanken var att ge mig av men istället stannade jag och avvaktade. Det visade sig snabbt att killen inte var nån lagkapten utan ville träna slag inför brännbollsturneringen. Tror han hade med sig minst 10 bollar som alla slogs först åt ena hållet och sen åt andra. Den grå hoppade då till och det blev VILKEN SVÅR STÖRNINGSTRÄNING han bjuder oss på! Tack! Så med risk att få en tennisboll i huvet startade vi upp linförigheten. Lite svårt tyckte Qurre, men innan slutet gick han fokuserat och fint. Passade även på att lägga honom (kopplets längd) för att träna Qurre på att komma ihåg att ligg gäller även när det flyger fresande bollar. När vi gick därifrån ville jag nästa gå fram och ge killen en kram för påminnelsen av läxan...

Körde även ingångar med apporten och kryp. Krypet är ett jäkla moment men nu har jag gett mig katten på att det ska bli något av det (helst ett snyggt kryp... ; )).

I spåret har jag ordinerat 10 pinnar på hundra meter. Allt för att få upp fokus och ner farten. Det har funkat en gång så det borde funka igen. Tror att han kommer åka på den här ordinationen mellan varen... Vi var iväg och la ett sånt spår i lördags och bara för att klura till det lite så låg tre av pinnarna längs en bilbredds väg. När vi skulle gå spåret kommer två vuxna, en barnvagn och ett barn (två äpplen hög ungefär) gående längs vägen. Kanon tänkte jag det här blir spännande. Qurre jobbade på trots att han hade en liten människa bak i svansen som hela tiden tuggande "vad heter hunden, vad heter hunden, vad heter hunden" och mamman försökte samtidigt förklara att hunden jobbade och det var bra om han fick göra det ifred... Själv var jag fräck nog att inte svara på vad hunden hette eftersom jag inte ville att störningen skulle upphöra... : )) Qurre jobbade helt obemärkt, tog apporterna, belöningen och fortsatte jobba trots allt det som hände en svanslängd ifrån honom. Kanonbra jobbat prinsen!

Ha det gott!

Kramen


Kommentarer
Postat av: Camilla

Vad duktiga ni är!

Kram från Camilla och terroristerna

2009-05-31 @ 08:21:01
URL: http://www.liptontreo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0