2007-03-27 Tisdag

Har haft en liten paus från bloggandet. Men jag ska se om jag kommer ihåg vad vi har pysslat med...

I fredags var jag och köpte en spårsele. Jag bara orkade inte dra in hunden i butiken så jag chansade på en. Men naturligtvis passade inte den så på lördag var vi in igen och fick prova ut en. Vilket tålamod Qurre hade. Han fick säkert prova fem olika selar innan vi till slut hittade en som var bra. Jag ville ha en svart Björkissele men hans kropp ville ha vinröd Dragråttansele med gula reflexband på. Jag fick släppa fåfängan där... Det viktiga är naturligtvis att den passar. Jag måste bara sy dit ett extraband under så den inte skär upp så tvärt då blir det perfekt. Men jag hatar ju att sy!!! Dessutom sy i det där materialet som är stenhårt... Ja det blir spännande.

På eftermiddagen var jag ju bara tvungen att lägga ett spår för att få prova selen. Tänk om min hjärna kunde förstå att man inte ska spåra i djupsnö... Men det gör den ju inte så det blev ett spår som fick ligga under tiden vi gick en långpromenad. Han tappade spåret en liten bit och precis där så låg det en pinne. Men spåret var ganska svårt eftersom jag hade försökt pricka in eventuell barmark, så vi var nöjda med tre hittade pinnar av fyra.

I söndags var vi och tränade lydnad med Jenny och Freddy. Tränade var väl kanske att ta i. Jag hade fått för mig att vi skulle träna lite position. Så vi började åt vänster. Han var med och jätte duktig. Rumpan åkte in och han satte sig jättebra. Sen fick han ta en paus för man såg att det var jobbigt för honom. Efter pausen ville han inte komma igång igen. Han var bara upp i varv men ville inte vara med i nån lydnadsträning. Då fick han lägga sig i bilen ett tag. Men det hjälpte föga och med kongen var han med liten halvhjärtat. Budföringen och platsliggningen ska vi inte ens prata om. Efter "träningen" gick vi en sväng med hundarna. På kvällen ringde jag Anna-Lena som har en kullbror till Qurre och beklagade mig. Hon är ju bara helt underbar!!! Ta det bara lugnt och skit i det där. Nya friska tag var hennes råd.

Igår på dagen var vi ute och gick en långpromenad i solen. På kvällen skulle vi in till stan och handla. Revanschlusten var ganska hög. Så jag tog med mig Fredrik och Qurre och återvände till brottsplatsen. Det gick hur bra som helst. Han var med och tyckte det var kul. På platsliggningen gick han upp när jag kom tillbaka men vi gjorde bara om det tills han låg kvar. Åh så härligt det var! Vi gick en promenad och sen när vi kom tillbaka ville jag utmana honom lite till så vi körde lite linförighet när han var lös och han fick ta grejen. Först stack han iväg en bit och tyckte att jag skulle jaga honom. Men jag passade på att öva gå lite själv och ganska snabbt kom han och vi körde på lite till. Oj vad  jag älskade honom när jag la in honom i bilen : ))

Idag har vi bara myst på. Har just varit ute på en två timmars promenad. Jag passade på att sitta lite och njuta i solen. Qurre passade då på att springa runt och dra i allt som gick att dra i.


Kommentarer
Postat av: Anna-Lena & brorsan Qiller

Va kul att läsa dagens blogg...ja visste väl att Qurre skulle bli guld värd igen, av egen erfarenhet med Qiller så klart! Det är ju ena riktiga busgrabbar vi har med en vilja som heter duga. Ibland är dom billiga ja nästan gratis men som tur är så är dom oftast ovärdeliga=). Jag å Qiller tränade lite linförighet och apportering igår, det gick jätte bra trots vårat uppehåll på typ två veckor. Han var riktigt allert och ville nog helst hålla på minst 10 timmar till. Jag undrar om det var träningen i sig som lockade eller var det korven...jag tror så klart på det första, det är det väl alltid!
Kramar från oss i Jokkmokk!

2007-03-27 @ 13:15:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0