2007-06-28 Torsdag

Idag på förmiddagen träffades jag och Sussie ute på klubben för att träna lydnad. Sussie och Fax har verkligen gått framåt snabbt. Jag klickade för dem i fria följet och bara myste. 

Qurre då...? Ja, vi fick väl inte en så bra start på lydnadsträningen. Han var ivrig och oresonlig så jag brann fullkomligt av. Men han tog det och när vi gjorde entré på lydnadsplanen var han helt fokuserad på mig. Duktig kille! 

Jag började med en inkallning för att få ur det värsta springet i benen på honom. När jag stannade och vände mig om mot honom så la han sig ner. "Du är väl fortfarande inte arg...?!. Jag gick tillbaka och satte honom och klappade lite på honom. Berömde innan jag kallade in för att han satt kvar. Men kul att han låg kvar! Förtroende ska man ha för mamsen! Hon kan vara hård (en gång per halvår ungefär ; )) men hon är rättvis. Det känns enormt viktigt för mig att han litar på mig och det visade han att han gjorde. KUL! Sen resten av träningen var han så duktig! Vi tränade kontakt, höger svängar och helt om. Nu kan han släppa lite i helt om svängarna men det blir snabbt mindre och mindre. Uthoppen funkade fint. Sen körde vi lite stanna. Det har vi inte tränat så mycket. Men det går framåt. Körde lite läggande, där jag gick framför honom och belönade med kongen. Vilka lägganden! Det är ju så vi ska köra!

Det var en kvinna och tränade en liten hund på andra planhalvan så vi fick även lite störning. Jag litar mer och mer på honom och det känns verkligen  jättekul.

Vi har hunnit med några spår sen sist också. Nu tycker jag han ligger betydligt bättre i spårkärnan än vad han gjort där ett tag. Så det går framåt.

I uppletandet har jag hittat en variant som fungerar. Jag kör bytalek med bollar när han har lämnat av föremålet. Funkar kanoners men jag vill få till spåret så att det är klockrent innan vi kör på med uppletandet. Psykologiskt säkert men det känns rätt att göra så.

Konditionsträningen går framåt. Jag har satsat på att cykla med honom två gånger i veckan. Vill inte att han ska lessna utan tycka det är kul. Men sandtaget har vi inte besökt än.

Ikväll får vi se om jag får med mig sambon ut i skogen. Hade tänkt locka med korvgrillning i utbyte mot att han går ett litet spår åt oss. Under tiden det ligger och grillen ska brinna ut så tänkte jag cykla en liten vända. Det gäller att vara effektiv... ; )) Vi får se om taktiken lyckas och att regnet inte öser ner...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0