Collieläger i Marma

Men du har väl ingen Collie...??? Nähä, säger du det! Men är man snygg, trevlig och jäkligt rolig så blir man helt enkelt inbjuden till läger. Så var det sagt!

På måndag eftermiddag anlände jag och Qurre till anläggningen på Marma. Tur att vi var tidiga för jag var helt otroligt trött. Jag packade in grejerna i ett rum och kraschade på sängen. Så skönt. Runt 17-tiden var det samling inför lägret. Gruppen jag hamnade i var helt underbar! Våran instruktör blev Eva Ivarsson och det visade sig att hon har en hanne från s-kullen, Truxelis Strålande Sickan! Trevligt att få träffa honom med. Trevlig och tjusig kille måste jag säga! Och trots att det var ett collieläger så var vi inte enda utbölingarna, det var även en working kelpie och en tollare med i gruppen. Så vi behövde inte känna oss ensamna ; ))

Lydnadsträningen: I lydnadsträningen fick jag och Qurre i uppgift att han inte skulle släppa kontakten när vi tog ett steg fram. Vi började med att klicka för kontakt, sen utökade det till fot, bibehålla kontakt och belöning. Övningen skulle gå ut på att få med honom framåt med bibehållen kontakt. Tyvärr satte ett stort gäng väldigt ivriga flugor käppar i hjulet för oss. Varken jag eller Qurre kunde koncentrera oss. Platsliggning blev det också efter varje lydnadspass och det var nyttigt eftersom vi inte lagt med andra hundar förut. Tandvisning fick vi också till, för det hade matte totalt tappat bort. Eva hon klurade lite runt Qurre och på tredje dagen kom "domen". Han är inte störningskänslig men tar slut fort när det är nya saker som ska läras in och då väljer han att kika på allt annat. Förmoligen växer han fortfarande också. Så energin kan vara lite si och så med. Så med lite tips och råd från Eva fick vi möjligheten att störningsträna. Helt otroligt så bra det gick! Jag och Qurredutten vi gick runt coola som filbunkar. Det var en härlig känsla. Vi fick även göra en övning inför uppletande att få raka skick ute på lydnadsplanen.

Spårträning:

image22
Inför varje spårträning samlades vi och gick igenom hur varje spår skulle se ut . Vilken koncentrerad grupp!

Jag berättade att Qurre haft ganska bråttom tidigare men att det var ättre nu genom frolic och broms i linan. Så vårt första spår var ungefär 300 meter långt med tio apporter de hundra första metrarna. Måste erkänna att jag var lite skeptisk men det visade sig fungerar hur bra som helst. Farten åkte ner och kontertrationen ökade. Lite kul var det när jag skulle släppa på Qurre på första spåret för då drog han direkt till höger. Hjärnblödning, tänkte jag. Men det visade sig att det låg en tappad apport vid sidan av vägen. Mammas duktiga spårhund!

image24
I glaset är det inte hallonsaft och det kräver nog sin förklaring...

Jag och Britt fick i uppgift att vi skulle gå ett paralellspår så vi hoppade in i bilarna och drog iväg en bit bort. När vi väl fick ut spåren (efter mycket ritande och hojtande mellan varandra) så flög fan i oss. Fredrik en av killarna i gruppen hade för ovana att läska oss med en kall öl ute i spåret. Så sagt och gjort, vi dukade upp vin, nötter, chips, choklad, oliver och satte oss och väntade på att gänget skulle komma. När vi ser att det rörs så sätter Britt på radion i bilen och yatzy åker fram. Himmel så kul vi hade medans vi väntade! Spåren då... Jo det gick jättebra. Vi släppte på hundarna samtidigt och de kikade knappt åt varandra. Där vi hade korsat spåren första gången blev det lite att tänka för Qurre. Andra och tredje korsningen gick hur bra som helst. Det var två stolta mattar som selade av sina guldklimpar kan jag lova.


image23
Titta Eva vad jag hitta! (Matte bara stolt efter paralellspåret!)

Uppletande:  Förutom övningen ute på lydnasplanen fick vi också göra en vindövning med grejer. Man gick efter en stig som det låg fyra föremål ute en bit in i skogen. När hunden vindade in grejerna följde man efter och lekte med saken. Kul för det hade vi aldrig provat förut. Sen blev det också uppletande i stor ruta med en massa grejer utlagda i.


image30
Qurre och jag står och väntar på vår tur.

image31
Dags för uppletande. Eva står i förgrunden och övervakar.

Det blev tre raka skick med jättefina avlämnanden! Så kul!

På kvällarna var det olika aktiviteter. Grillkväll och tacokväll. Lottförsäljning, där schäfern vann en leksak! En kväll var det lagtävlingar med geléråttspottning och klickerövning på två utvalda personer från varje lag. En himla massa snack och mycket skratt blev det också. Onsdagkväll kom Evas och Tomas rapportträningsgrupp till Marma och de som ville fick följa med ut och kika. Klart vi gjorde! Så kul! Man blev ju inte mindre peppad att prova det med Qurre...

På fredag efter lunch beslöt jag mig för att fara hem. Alternativet hade varit att sova över och fara på lördag morgon men vägen hem kändes lång och vi var båda väldigt trötta efter en intensiv vecka.  Så med en leende på läpparna och en tår i ögat sa vi farväl till gruppen och Eva.

Tack gruppen för alla bra diskussioner och de många skratten!

Tack Eva för ditt trevliga du! Och givetvis det du lärt oss!

Sist men inte minst tack till Monika och Yvonne som varje år tillsammans arrangerar ett så trevligt kennelläger och att vi fick möjligheten att komma dit.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0